Relacja z Pucharu Hegemonii 2022
W dniach 22 i 23 października 2022 odbył się w Warszawie drugi ogólnopolski zjazd miłośników Neuroshimy Hex, tym razem pod nazwą Puchar Hegemonii. W trakcie wydarzenia przeprowadzono dwudniowy turniej o Puchar Hegemonii oraz jednodniowy Turniej Piracki, którego tematem przewodnim była najnowsza armia od Portal Games.
Puchary stanowią oddolną inicjatywę hexowej społeczności. Puchar 2022 już po raz drugi zorganizowała czwórka zapaleńców z Warszawskiego Sztabu Neuroshimy Hex. Celem organizatorów jest zapewnienie uczestnikom wrażeń turniejowych na najwyższym poziomie i możliwości integracji ze społecznością graczy Neuro.
Każdy Puchar ma unikatową formułę, długo i zajadle dyskutowaną przez organizatorów, tak aby armia przewodnia nadawała ton całym zawodom i by regulamin wymuszał różnorodność dobieranych na turniej armii. Równie ważne jest to, że każdy gracz może liczyć na satysfakcjonującą liczbę pojedynków. Ci, którzy nie znaleźli się w czołówce, rozgrywali 6 meczów pierwszego dnia i co najmniej 4 drugiego.
Do udziału w turniejach dodatkowo zachęcała pokaźna liczba nagród, które ufundowało głównie wydawnictwo Portal Games.

Wszystkie nagrody w Pucharze Hegemonii: pierwsze miejsce Last Aurora z dodatkami, drugie Rok Molocha, trzecie Monolith Arena z dodatkami.
UCZESTNICY
Łącznie na turniej zarejestrowało się 55 osób. Ostatecznie w szranki stanęło czterdzieścioro pięcioro graczy z całej Polski. Najwięcej osób było z Warszawy i okolic, ale przyjechały też zacne delegacje z Rzeszowa (5 osób), Lublina (4 osoby), oraz mniej liczne, ale mocne duchem ekipy z dalszych miast: Siemianowic Śląskich, Tczewa, Wrocławia, Przemyśla, Krakowa, Łodzi i (!) Starej Jarząbki koło Tarnowa. W zawodach brała również udział cała czwórka organizatorów.

.. było gęsto w Cybermachinie..
Wszyscy uczestnicy otrzymali pamiątkową przypinkę ze znaczkiem Hegemonii, metalowego „shurikena” w tym kształcie oraz pamiątkowy plakat piracki.

Znaczki Hegemonii dla uczestników
DZIEŃ 1

Pamiątkowe zdjęcie uczestników przy wejściu do Cybermachiny.
W sobotnich eliminacjach należało rozegrać sześć pojedynków w systemie szwajcarskim. Każdy gracz dysponował pulą siedmiu wybranych przez siebie armii. Każdej wolno było użyć tylko raz, z jednym wyjątkiem – gracz mógł wykorzystać Hegemonię dowolną liczbę razy, a nawet grać nią przez cały pierwszy dzień. Z prawa do wielokrotnego grania Hegemonią skorzystało aż 7 graczy, z czego 3 troje przeszło do finałów.

Rejestracja uczestników i przygotowania do gry

Turniejowa “sala młodzieżowa” gdzie młodsi gracze mieli znaleźć bezpieczny azyl po otwarciu baru w sali głównej..
Dzień pierwszy odbywał się w pubie Cybermachina. Specjalnie na to wydarzenie przygotowano okolicznościowe menu z drinkami nawiązującymi do Neuroshimy – co prawda bardziej Neuroshimy RPG niż Hex, ale i tak gracze docenili gest gospodarza. W menu pojawiły się: soczystozielona Neodżungla, całkiem smaczna i w klimatycznym kolorze Rdza, szokująco mocny Mutant oraz bardziej mdłe Vegas i Miedź. Jak słusznie skomentował jeden z graczy, Neodżungla i Vegas w końcu zagościły na stołach turniejowych ;)

W trakcie turnieju połączył się z nami wirtualnie (rozmowa wideo) twórca gry, Michał Oracz, który niestety nie mógł przyjechać do Warszawy na zaproszenie organizatorów, ale chciał przynajmniej pozdrowić osobiście uczestników. Przekazał graczom nagrody specjalne – neuroshimowe grafiki z okresu tworzenia pierwszej RPG. Możliwe, że zdecydował się na ten gest ze względu na legendarny osobisty sentyment do Hegemonii. Grafiki Michała zostały rozlosowane wśród uczestników i dziwnym zbiegiem okoliczności obie trafiły ostatecznie do Lublina.

W oczekiwaniu na video rozmowę z Michałem Oraczem.
Miło było patrzeć na stoliki w trakcie eliminacji. Podczas turnieju odbył się prawdziwy festiwal pomysłów na przechowywanie armii (inserty, pojemniki, torebki…), można też było zobaczyć wiele różnych plansz, podkładek, liczników punktów życia oraz gadżetów do losowania, kto rozpoczyna pojedynek.

Przyszły mistrz Pucharu Hegemonii po raz pierwszy użył tej armii już w podczas szwajcara.

Finaliści – 16 najlepszych graczy – opili zwycięstwo zafundowanym przez Cybermachinę Dzikim Zgonem – popisowym drinkiem ze spirytusu i owoców leśnych, podanym w dwóch półtoralitrowych kryształowych czaszkach. Rozlosowano również dodatkowe nagrody od Cybermachiny – szklanki z logo królika.
W sobotę wieczorem ci uczestnicy, którzy mieli jeszcze siły i chęci, udali się do pobliskiej kawiarni na integrację, której główną częścią było neuroshimowe Time’s Up! – odmiana kalamburów polegająca na tym, że w kolejnych rundach hasła przekazuje się za pomocą coraz mniejszej ilości informacji. Uczestnicy zabawy pisali po trzy hasła na karteczkach, które wrzucali złożone do puli. Następnie po kolei losowali karteczki. W pierwszej turze wystarczyło opisać hasło w dowolny sposób, w drugiej – pokazać hasło gestem (bez mówienia), zaś trzecia tura zabawy polegała na wydawaniu dźwięków kojarzących się z danym hasłem. Uczestnicy rozgrywki dali upust swojej kreatywności; a wśród wymyślonych haseł znalazły się takie perełki jak „Szybki karawan”.
Na tym zakończył się pierwszy dzień Pucharu Hegemonii, ale bynajmniej nie był to koniec wydarzenia!
DZIEŃ 2
W niedzielę toczyły się równolegle dwa turnieje: finały Pucharu Hegemonii oraz Turniej Piracki. Tym razem gościła nas grupa Fani Gier, która cyklicznie tworzy wydarzenia z grami planszowymi w kawiarniach i galeriach na terenie Warszawy.
16 zwycięzców sobotnich eliminacji spotkało się w niedzielny poranek w Galerii Młociny wraz z organizatorami, aby przeprowadzić kolejno I i II fazę grupową. W ramach obu grup stoczono mecze każdy z każdym. Z każdej grupy do następnej fazy zakwalifikowało się dwóch zawodników z najlepszym wynikiem.
W top 4 i ścisłych finałach grano już dwumecze (mirror match). Para graczy rozgrywała oba pojedynki tak, aby każdy z nich raz zagrał królową tegorocznego Pucharu – Hegemonią.
ZDOBYWCA PUCHARU HEGEMONII
Zwycięzcą turnieju został Łukasz Wójcik.

Łukasz Wójcik, zdobywca Pucharu Hegemonii, wraz ze swoimi nagrodami. Po prawej Agnieszka Czarniecka – jedna z organizatorek Pucharu Hegemonii
Łukasz wybrał do fazy eliminacyjnej następujące armie: Smart, Stalowa Policja, Troglodyci, Bestie, Mephisto, Piraci oraz Uranopolis (którym nie zagrał). Uznał, że spróbuje pierwszy etap przejść po prostu silnymi armiami, zaś na drugi weźmie armie, w których czuje się najlepiej i zawsze wybiera je w Warszawskiej Lidze Neuroshimy Hex. W fazach grupowych jego pula armii zawierała Molocha, Sand Runners, Missisipi oraz Death Breath. Przy czym uznał, że jeśli tylko będzie taka możliwość, oszczędzi Death Breath na ścisły finał. Ma to dużo sensu, ponieważ zombiaki mają wyjątkowo wysoki odsetek zwycięstw z Hegemonią według publikowanych statystyk.
Jak założył, tak też uczynił, i koniec końców rzeczywiście mu się to opłaciło. Łukasz zgarnął główne nagrody turnieju – grę Neuroshima: Last Aurora wraz z dodatkami oraz zmontowany przez organizatorów Puchar Hegemonii.
Ulubioną armią Łukasza jest Sharrash, nie wziął jej jednak do Pucharu Hegemonii, ponieważ „ona zjada szczury na śniadanie”. Co ciekawe, również ubiegłoroczny zwycięzca wytypował tę armię jako swoją ulubioną. Czyżby coś w tym było?
TURNIEJ PIRACKI

Zdjęcie uczestników turnieju wśród pirackich rekwizytów.

Selfie z super pirackimi gadżetami robili sobie w czasie turnieju także gracze innych planszówek..
Mniej więcej w tym czasie, gdy kończyła się pierwsza faza grupowa Pucharu, do Galerii dotarli pozostali uczestnicy wydarzenia, by zmierzyć się w krwawych pirackich pojedynkach. Dołączyli do nich również przegrani po pierwszej fazie grupowej, tworząc dwudziestoosobową ekipę zawodników.

Gracze zostali podzieleni na dwie grupy: pogromców piratów, którzy grali armiami podstawowymi, oraz kapitanów pirackich, którzy we wszystkich czterech fazach dowodzili Piratami.

Fragment dekoracji pirackiej na sali gier
Dla podbicia wyjątkowej atmosfery miejsce turnieju udekorowano wieloma ciekawymi pirackimi gadżetami. Pojawiły się m.in. czaszka, wiosła, sieć, rapier, pistolety i skrzynia skarbów, a miejsce już z daleka było widoczne dzięki dumnie górującej nad wszystkim pirackiej banderze.
Również wyjątkowe karty turniejowe zaprojektowane przez Kubę Pociejewskiego bardziej przypominały mapę skarbów niż tabelę wyników.

Karta turniejowa, autor Kuba Pociejewski
Ze względu na to, że gracze byli podzieleni na dwie grupy, turniej miał również dwóch zwycięzców: najlepszy kapitan, którym został niespodziewanie młodociany majtek Julian Zakrzewski, oraz najlepszy pogromca, którym okazał się doświadczony admirał Neuroshimy – Paweł Cach. Arrgh!
Nagrodami w Turnieju Pirackim były gry i książki o tematyce pirackiej oraz dwie butelki rumu, z których jedna przeszła na gracza niżej w rankingu ze względu na wiek zwycięzcy.

Zwycięzcy turnieju pirackiego: najlepszy pogromca Paweł Cach i najlepszy pirat Julian Zakrzewski
PODSUMOWANIE
Organizatorzy pragną serdecznie podziękować wydawnictwu Portal Games, Cybermachinie, Fanom Gier, Michałowi Oraczowi, Tomkowi Żakowi (który zasponsorował dodatkowe nagrody w postaci prasowanek na ubranie z motywami żetonów z Neuroshimy) oraz tajemniczemu sponsorowi nagród pirackich, znanemu tylko z nicka używanego w apce neuroshimowej: gsw11.
Przede wszystkim dziękujemy jednak graczom! Bez Was to wydarzenie nie doszłoby do skutku! :)
Puchar Hegemonii został bardzo pozytywnie przyjęty przez neuroshimową społeczność, która czeka na więcej takich wydarzeń. Organizatorzy również marzą o uczestnictwie w kolejnych podobnych imprezach, najlepiej pod egidą każdej z oficjalnie wydanych armii. To wydarzenie społeczności i nie każdy Puchar musi się odbywać się w Warszawie i być organizowany przez Sztab. Cieszymy się, że inicjatywa została podchwycona i w Rzeszowie odbył się Turniej Drużynowy o Puchar Dancera :D
Zachęcamy do dzielenia się przemyśleniami na temat wydarzenia.
KIEDY I GDZIE?
22 października 2022 – Warszawa, Cybermachina
23 października 2022 – Warszawa, Galeria Młociny
ZWYCIĘZCY
Zwycięzcy Pucharu Hegemonii:
1. Łukasz Wójcik
2. Czarek Klaus
3. Radosław Zakrzewski (zdobywca Pucharu Molocha, 2021)
Zwycięzcy Turnieju Pirackiego:
Najlepszy Kapitan Piratów: Julian Zakrzewski
Najlepszy Pogromca Piratów: Paweł Cach (zdobywca 3 miejsca w Pucharze Molocha, 2021)
Uczestnicy: 48 osób (w tym 43 mężczyzn i 5 kobiet), spośród których 45 osób uczestniczyło w Pucharze Hegemonii, a 20 osób w Turnieju Pirackim.
STATYSTYKI ARMII:
W głównym turnieju najczęściej walczyły:
Hegemonia (51 gier), Death Breath (31), Moloch (29), Bestie (26), Sand Runners (25) i Mephisto (25).
W Pucharze Hegemonii najskuteczniejsze (najwyższy odsetek zwycięstw) okazały się armie:
Iron Gang 91,67% (wygrał 5 gier, 1 remis), Sharrash 72,73% (8-3), Sand Runners 68% (17-8), Moloch 62,07% (18-11) Smart 61,54% (8-5).
Najmniejszy odsetek zwycięstw miały:
Vegas 0% (2 porażki), Posterunek 16,67% (1-5), Piraci 35,71% (5-9) tylko turniej główny bez pirackiego, Stalowa Policja 36,36% (8-14), Missisipi 38,10% (8-13).
Wyniki armii w Turnieju Pirackim:
Piraci vs Hegemonia (7 razy Piraci wygrali, raz remis, 2 wygrane Hegemonii)
Piraci vs Moloch (3 Piraci, 1 remis, 6 Moloch)
Piraci vs Posterunek (8 Piraci, 2 Posterunek)
Piraci vs Borgo (2 Piraci, 2 remisy, 6 Borgo)
ORGANIZATORZY
Turniej został zorganizowany przez Warszawski Sztab Neuroshima Hex w składzie:
- Agnieszka Czarniecka – sędzia pomocniczy Mistrzostw Polski w Neuroshimie Hex 2019 oraz organizatorka turniejów online: Turnieju Wiosennego 2021, Turnieju na Nowy Rok 2022, Turnieju “Świat Finansjery” 2023.
- Wojtek Duda – koordynator Mistrzostw Polski w Neuroshimie Hex 2023, koordynator Warszawskiej Ligi Neuroshima Hex od 2022 roku, zwycięzca Warszawskiej Ligi Neuroshima Hex 2021.
- Kuba Pociejewski – zdobywca 3 miejsca w Mistrzostwach Polski w Neuroshimie Hex 2019 i autor wszystkich grafik używanych na potrzeby Pucharów Molocha oraz Hegemonii.
- Justyna Śnieżek – zdobywczyni 2 miejsca w Pucharze Molocha (2021), prowadząca 2 Ligę Dowódców w 2022 roku (sezon drugi)
FUNDATORZY NAGRÓD
- Warszawski Sztab Neuroshima Hex
- Portal Games
- Fani Gier
- Cybermachina
- Michał Oracz
- Tomasz Żak
- gsw11
Pingback: Puchar Mephisto we wrześniu w Warszawie • NeuroshimaHex.pl