Recenzja Neuroshima Hex 3.0 Rok Molocha i konkurs!

Napisał w kategorii Konkursy, Neuroshima Hex 3.0, Patronat dnia 20 kwietnia 2022 o godz. 10:30.

Dokładnie 5 września 2021, w pierwszą rocznicę Dnia Molocha, zadebiutowała kolekcjonerska edycja specjalna Neuroshimy Hex 3.0 Roku Molocha – dziś przyjrzymy się jej dokładniej, a przy okazji będzie można wygrać jeden egzemplarz dla siebie!

Nie będzie to oczywiście zwykła recenzja, ponieważ mechanika rozgrywki czy armie się nie zmieniły – jeśli to was interesuje, zajrzyjcie do naszej recenzji Neuroshimy Hex 3.0. Poniżej natomiast ocenimy jak prezentuje się ta wyjątkowa edycja Roku Molocha w porównaniu do wersji podstawowej.

Pudełko

Pudełko na grę jest większe, ponieważ zawiera więcej elementów – oprócz instrukcji, żetonów, czy plansz z opisami armii (których jest teraz nie 4, a 19) są także: masywne FAQ, plastikowe znaczniki, czy dwuwarstwowa plansza. Co prawda nie uświadczymy już hexogłówek i dodatkowych liczników obrażeń, ale za to dostajemy kampanię Moloch: Początki, która fabularnie wprowadza nas w pierwsze dni po pamiętnym 5 września.

Samo pudełko prezentuje się z zewnątrz bardzo dobrze. Wydawnictwo Portal Games postawiło na mat z błyszczącymi elementami, i takie połączenie prezentuje się znakomicie. Miło, że wewnątrz znajdziemy też wypraskę, ale szkoda, że jedynie na 19 armii – w tym samym dniu zadebiutowały Bestie, czyli dwudziesty dodatek armijny.

Na pewno nie pomógł fakt, że edycja Roku Molocha miała roczny poślizg, ale z drugiej strony można to było lepiej zaplanować. Pozostaje oczywiście liczyć na producentów insertów, ale ciężko przewidzieć jakie będzie zainteresowanie, skoro ilość egzemplarzy Roku Molocha została ograniczona do 2020 sztuk.

Żetony

Żetony wszystkich czterech podstawowych armii: Molocha, Borgo, Posterunku, i Hegemonii dostały wyjątkowe ilustracje. Na pamiątkę Roku Molocha każdy żeton został oznaczony „2020”, czyli rokiem zagłady w świecie Neuroshimy.

Zasady ich użycia oraz wszystkie mechaniki pozostały jednak dokładnie te same, więc mamy do czynienia jedynie z odświeżeniem wyglądu. Grafiki prezentują się wspaniale – znowu mamy do czynienia z bardzo estetycznym efektem matowego materiału i wykończenia połyskiem, który nadaje żetonom szlachetności.

To trzeci komplet grafik dla wersji 3.0 po edycji podstawowej i wszystkich czterech alternatywnych wydaniach rozdawanych podczas Mistrzostw Polski: kolejno alt Posterunek w 2017, alt Borgo w 2018, alt Hegemonia w 2019 oraz alt Moloch w 2020.

Plansza

Nowa plansza jest dosyć gruba, dwuwarstwowa – nie rozkłada się już na części jak ta w wersji podstawowej, ale i bez tego spokojnie mieści się w pudełku. Dzięki swojej konstrukcji jest bardziej masywna i zatrzymuje żetony, oraz znaczniki, na swoich miejscach. Jednocześnie przestrzenie te są na tyle duże, iż nie ma problemu z wyjmowaniem i przemieszczaniem żetonów.

Wygląd planszy również robi dobrą robotę i wpisuje się w ogólny, Molochowy, postapokaliptyczny klimat – brzegi nawiązują do okładki pudełka, a środek przedstawia pole bitwy, które swoim wyglądem nie rozprasza.

Planszetki

Pierwsza wersja Neuroshimy Hex 3.0 wydanej w roku 2013 posiadała cztery planszetki, czyli karty z opisem żetonów, po jednej dla każdej podstawowej armii. Wydanie Roku Molocha natomiast oferuje komplet planszetek dla wszystkich dziewiętnastu armii.

Takie planszetki to podręczna pomoc dla początkujących graczy, dzięki czemu nie trzeba wertować instrukcji, by poznać umiejętności danych jednostek.

Zostały wykonane tak samo starannie jak pudełko, żetony, czy plansza, z charakterystycznym wykończeniem.

Znaczniki

Miłym dodatkiem, obok planszetek, jest komplet znaczników armii – plastik prezentuje się ładnie na tle pozostałych elementów zestawu. Każda z dziewiętnastu armii posiada jeden taki znacznik, który można użyć do oznaczania wytrzymałości sztabu danej armii.

Szkoda, że tak jak w przypadku wypraski czy planszetek – w chwili wydania brakowało uwzględnienia armii Bestii. Na dodatek nie dostaliśmy nawet możliwości zakupu takich brakujących komponentów, więc zestaw już na starcie jest nieaktualny.

FAQ

W tym wyjątkowym wydaniu znalazło się także miejsce na wydrukowane FAQ zawierające mnóstwo pytań i odpowiedzi dotyczących relacji pomiędzy poszczególnymi armiami. Jak wiadomo, im więcej armii, tym więcej sytuacji szczególnych.

Niemożliwym jest upchnięcie wszystkich relacji danej armii ze wszystkimi pozostałymi, szczególnie przy dwudziestu armiach, w małej instrukcji dodatku armijnego.

Do tej pory zbieraliśmy to wszystko w aktualizowanym na bieżąco dokumencie FAQ dostępnym online, natomiast posiadanie go pod ręką w wersji papierowej też może być bardzo przydatne.

Kampania Moloch: Początki

Kolejną nowością w stosunku do wersji podstawowej jest zupełnie nowa kampania dla dwóch graczy wprowadzająca w pierwsze dni buntu maszyn. To zestaw pięciu misji połączonych ze sobą fabularnie, z których każda jest wyjątkowym i kreatywnym przedstawieniem konfliktu między Molochem a ludzkością.

To, jakie będziemy mieli zasoby do dyspozycji w kolejnej misji zależy od tego jak poszło nam w poprzedniej – dzięki temu zwiększa się regrywalność kampanii, która jest w stanie wybaczyć nam kilka błędów, jeśli w następnym pojedynku nadrobimy zaległości za pomocą słabszych jednostek.

Szkoda, że nie udało się przygotować nic dla pojedynczego gracza a’la Hexogłówki, tryb solo w czasach pandemii to (był) skarb, ale może wymagam zbyt wiele.

Bonus: Artbook

Podczas przedsprzedaży prowadzonej przez Portal Games, zamawiając edycję Roku Molocha bezpośrednio w ich sklepie można było zdobyć dwa ekskluzywne bonusy: Artbook oraz popiersie Borgo.

Artbook to bardzo ładnie wydany album w twardej oprawie z grafikami związanymi z Neuroshimą opatrzonymi komentarzami autorów.

Album zawiera prace wielu różnych artystów tworzących grafiki do Neuroshimy Hex na przestrzeni ostatnich lat.

Od mało znanych szkiców, przez grafiki wykorzystane do wizualizacji armii czy ich instrukcji, aż po znane i kultowe obrazy, które każdy fan Hexa zna na pamięć.

Co ciekawe, znalazło się tam miejsce także dla kilku grafik Bestii.

Bonus: Popiersie

Drugim bonusem możliwym do dobycia w przedsprzedaży prowadzonej przez Portal Games było popiersie Borgo – czternastocentymetrowa, żywicowa figurka mutanta. Wykonanie stoi na dobrym poziomie, a detale są dobrze widoczne.

Wiadomo, że zazwyczaj będzie to raczej podkład nadający się do pomalowania, ale i bez tego prezentuje się zacnie stojąc na biurku obok pudełka.

Nadal nie mogę natomiast przeboleć faktu, że nie jest to żadna z maszyn, gdyż takie rozwiązanie powinno być oczywistością pamiętając o tym, że edycja specjalna nazwana została przecież Rokiem Molocha.

Podsumowanie

Ilość komponentów składających się na edycję kolekcjonerską Roku Molocha robi wrażenie. Od podstawowych, jak żetony armii z nowymi grafikami, czy plansza o usprawnionej konstrukcji, poprzez planszetki i plastikowe znaczniki dla wszystkich armii, po wydrukowane FAQ, dedykowaną kampanię, a także bonusy w postaci przepięknie ilustrowanego artbooka i robiącego wrażenie popiersia Borgo.

Jakość wykonania poszczególnych elementów stoi na najwyższym poziomie. Połączenie matowego materiału z błyszczącym wykończeniem było świetnym pomysłem, dzięki czemu całość prezentuje się znakomicie – edycja Roku Molocha to zdecydowanie produkt premium.

Regularna cena takiego zestawu to 350 PLN. Czy to dużo? Może się tak wydawać, ale pamiętajmy, że to kolekcjonerskie wydanie limitowane do jedynie 2020 egzemplarzy, a jakość widać tu gołym okiem. Do tego można trafić na promocję: na przykład teraz w sklepie Portalu jest zniżka -15%, ewentualnie można sprawdzić czy nasz kupon zniżkowy -10% na wszystko co związane z Neuroshimą Hex nadal działa.

Tak bogate wydanie zdarzyło się zapewne pierwszy i ostatni raz – objęliśmy je naszym patronatem i polecamy wszystkim zainteresowanym. Każdy fan Neuroshimy Hex, który jest w stanie wygospodarować na nie fundusze, powinien zaopatrzyć się w swój egzemplarz.

Konkurs!

Dzięki wydawnictwu Portal Games możemy zorganizować konkurs, w którym do wygrania będzie egzemplarz Neuroshimy Hex w edycji Roku Molocha! Zadanie jest proste: przekonaj nas, że to właśnie Ty masz dostać ten egzemplarz – najbardziej kreatywna, zabawna odpowiedź wygrywa!

Konkurs trwa tydzień: zgłoszenia (forma dowolna) wysyłajcie na maila kontakt@neuroshimahex.pl do 27 kwietnia, zwycięzca zostanie ogłoszony 29 kwietnia. Powodzenia!

Komentarze:

  • Toudi

    Rok Molocha ma niestety tyle samo plusów, co minusów.
    Na plus:
    +znaczniki armii
    +planszetki z pomocą dla armii
    +nowa grafika dla żetonów i ich wykonanie – naprawdę ładnie to wykonane dla oka
    +kampania Molocha

    Na minus:
    -brak znaczników dla przyszłych armii (a tu dokładnie dla Bestii, które wyszły w tym samym okresie), oraz, że nie zanosi się by wydali je w przyszłości, a moim zdaniem powinni
    -brak planszetek dla przyszłych armii (jak wyżej).
    -beznadziejna wypraska (nie tylko, że na 19 armii, ale jest niepraktyczna, żetony się wysypują, ciężko je wyjmować, no i problem ze zmieszczeniem wszystkiego co do tej pory wyszło do tej gry.
    -błędy, które przeszły kontrolę – angielski opis jednego żetonu na planszetce Stalowej, pomylony opis Molocha z Posterunkiem, błąd w FAQ, który jest tu na zdjęciu widoczny, czyli zasady działania zamrażania modułu Troglodytów (co zabawne, opis jest dobry, ale grafika nie).
    -to, że żetony armii nie mieszczą się na jednej stronie planszetki (co prawda to nie błąd, tylko muszę przyznać, że to nieco utrudnia korzystanie z tych plansz).

    Dobrze, że jest większe pudełko, bo do starego już nie wszystko się mieści, gdy ktoś przygotuje insert do tego pudełka (czy to drewniany, czy w druki 3D) to myślę, że spokojnie będzie miejsce aby pomieścić wszystkie armie i dodatki na kilka lat do przodu.

    Osobiście uważam, że Portal dla NH powinien:
    – hexogłówki wydać w wersji elektronicznej, nie papierowej, mógłby dodawać kody dla kolejnych partii dodawać do wydań papierowych nowych armii czy innych dodatków.
    – powrócić do pomysłu wydawania dodatkowego żetonu dla armii, aby poprawić grywalność. Ale nie tak jak z Hakiem. Myślę, że sam żeton, w cenie tak jak teraz są dodatki pojedynczych żetonów by się przyjął.
    – wydać planszetki wraz z znacznikiem armii jako pojedyncze dodatki, aby kto chce, mógł uzupełnić to dla przyszłych armii.

  • Też chciałbym widzieć wsparcie dla Roku Molocha w postaci planszetek/znaczników w sklepie Portalu, czy to dla Bestii, czy kolejnych dodatków armijnych – np. jako przedsprzedażowe gratisy, albo po prostu do kupienia (razem z armią) tak jak piszesz.

    Zgadzam się z pomysłem hexogłówek w formie elektronicznej, tak samo widziałbym różne kampanie solo – płatne dodatki.

  • BoultonPaulDefiant

    A gdzie wysyłać zgłoszenia do konkursu?

  • Na maila, szczegóły masz na końcu artykułu.

  • Pingback: Rozwiązanie konkursu Neuroshima Hex 3.0 Rok Molocha • NeuroshimaHex.pl

  • Pingback: Puchar Hegemonii za półtora miesiąca w stolicy • NeuroshimaHex.pl

Dodaj komentarz:

Czym jest Neuroshima Hex?

Neuroshima Hex 3.0Neuroshima Hex - jest to strategiczno-taktyczna gra planszowa autorstwa Michała Oracza oparta o grę fabularną Neuroshima, wydana została przez Wydawnictwo Portal w 2005 roku. Rozgrywka (dla 2-4 graczy) polega na prowadzeniu wybranej armii do zwycięstwa poprzez obronę własnego sztabu oraz zniszczenie sztabu przeciwnika. W skład gry wchodzi plansza wraz z zestawem 35 heksagonalnych żetonów dla każdej z armii.

Polecamy:

.