Wywiad z Mistrzem Polski 2022

Napisał w kategorii Mistrzostwa Polski dnia 10 lutego 2023 o godz. 14:51.

Wydawnictwo Portal Games opublikowało wywiad z Marcinem Sawickim, który wygrał turniej finałowy podczas Portalconu 23 i został Mistrzem Polski 2022 w Neuroshimę Hex 3.0.

Poniżej zapis wywiadu:

💬 Serdeczne gratulacje, panie Mistrzu! Dobra robota!

Bardzo dziękuję!

💬 Jesteś stałym uczestnikiem heksowych turniejów. Jak oceniłbyś poziom tegorocznych mistrzostw?

Wysoki – gracze generalnie byli dobrze przygotowani. Nie było zaskoczeń typu „Mamy nową armię, która wygrywa, bo nie jest jeszcze ograna i nie wiadomo jak ją ugryźć”. Zdarzało to się w poprzednich edycjach, zwłaszcza wejście Mephisto było tutaj wstrząsem. W połączeniu z dość dużą ilością finalistów dało to bardzo ostre, ciekawe rozgrywki na wszystkich etapach.

Chociaż jedna ciekawostka – większość graczy skupiała się na armiach uznawanych za silne, i przeciw nim była dobrze przygotowana… znacznie mniej uwagi poświęcając nie tylko armiom “słabym”, ale również solidnej bazie z podstawowej wersji gry. Byłem raczej wyjątkiem wśród zawodników, nie posiadając na liście wysoko cenionych Mephisto, Sand Runners i Death Breath, a za to mając bazowy Posterunek. Ale okazało się, że to właśnie ten Posterunek sprawiał przeciwnikom sporo kłopotów 😄 .

💬 Czy jakaś rozgrywka albo sytuacja na planszy szczególnie zapadła Ci w pamięć? Jaka i dlaczego?

Posterunek?! Ale tym nikt nie gra! (…) Stój spokojnie, nie uciekaj (…) W zasadzie to… jak grać przeciw Posterunkowi?…”

W jednej z rozgrywek Bestie przeciw Death Breath sztab Bestii pół gry spędził zsieciowany przez własnego sieciarza… co jednak zapewniło bezpieczeństwo i w końcowym rozrachunku – zwycięstwo w grze 😄 .

💬 Specjalizujesz się turniejowo w Neuroshime Hex, czy też jesteś turniejowym drapieżnikiem i polujesz na turnieje różnych tytułów?

Lubię turniejową atmosferę, ostrą rozgrywkę, starcia z dobrymi graczami, często prezentującymi zupełnie inne podejście i styl gry. Nieraz na turniejach otwierały mi się oczy na zasadzie „To tak też można?! to działa?!”.

Jest to też bardzo odświeżające dla gry jako takiej – grając turniejowo i spotykając się z różnymi graczami, ta sama gra ma okazję pokazać więcej głębi niż grana cały czas w tym samym gronie.

Regularnie biorę udział w Mistrzostwach Polski Neuroshimy Hex i Carcassonne, poza tym bywam na lokalnych turniejach różnych gier kiedy nadarzy się okazja.

💬 Gdybyś miał wskazać 3 ulubione jednostki w NSH – które byś wybrał i dlaczego?

Specyfika Neuroshimy Hex jest taka, że równowaga w grze jest zapewniana na poziomie armii, nie poszczególnych jednostek. W związku z tym większość armii posiada pojedyncze, bardzo silne żetony, które z oczywistych względów są bardzo atrakcyjne.

Pomijając te żetony – myślę, że moim wyborem na „ciekawe i lubiane” byłyby Zasłona Dymna Mississipi (potrafi ciekawie zmienić planszę, nie tylko zrobić dziurę w liniach przeciwnika – to co prawda nie jednostka ale załóżmy że pytanie było ogólnie o żetony 😉 ), Sędzia Stalowej Policji (ruchliwość, podwójny atak i odbicie są bardzo mocne, ale niska inicjatywa wymusza trochę akrobatyki przy ustawianiu żetonu), i Opancerzony Łowca Molocha (w zasadzie bardzo prosty żeton, niespecjalnie imponuje na tle wzmacnianych Sztabem strzelców, ale dookólny atak wręcz w połączeniu z Pancerzem pozwala na olbrzymią kontrolę nad planszą nawet przy przeciętnej Inicjatywie 2).

💬 Czego życzyłbyś sobie w kolejnych armiach do Heksa? Masz jakieś marzenia, sugestie, pomysły albo intuicje?

W zasadzie nie 😄 – armii do Heksa jest bardzo dużo, cały czas odkrywam nowe głębie w istniejących i ich kombinacjach. To, na czym mi zależy najbardziej, to dobra równowaga – armia, która dobrze poprowadzona i jest w stanie walczyć z każdym przeciwnikiem, jest znacznie ciekawsza (i bardziej grywalna w środowisku turniejowym, co jest dla mnie istotne). (…) Dla mnie rozgrywka powinna być rozstrzygana przez umiejętności graczy (i uśmiech Fortuny, oczywiście 😉 ), nie przez wybór armii.

Komentarze:

  • profes

    Ale co on bredzi z tym że nie ma znaczenia która armia tylko umiejętności? To dlaczego wiecznie te same armie mają najgorsze statsy czyli Neodżungle Vegas Nowy York +- Hegemonia Wystarczy popatrzeć na statsy Więc tak ma znacznie czy się gra którąś z powyższych wobec którejkolwiek która była na turnieju

  • Antek

    @profes
    Proszę raz jeszcze przeczytać wywiad. Rozmówca nie bredzi, tylko Ty źle przeczytałeś. Mówił, że jego zdaniem: „POWINNA być rozstrzygana przez umiejętności graczy”.

  • profes

    @Antek
    „na czym mi zależy najbardziej, to dobra równowaga – armia, która dobrze poprowadzona i jest w stanie walczyć z każdym przeciwnikiem,

    Na pewno jest w tanie hegemonia neudżungla walczyć z borgo i mephisto

    To już lepiej żeby w ogóle nie wypowiadał się o balansie jeśli ma zakłamywać rzeczywistość w drugim zdaniu

  • Antek

    @ profess
    W Twojej wypowiedzi są różne błędy językowe (w języku polskim korzystamy z interpunkcji jak przecinki służące do akcentowania wypowiedzi lub kropki aby kończyć zdania), więc myśl Twoja jest dość trudna do uchwycenia. Ale to dalej stawiasz rozmówcy zarzuty wyssane z palca. Czym innym jest mówić, że wszystkie armie są zbalansowane, a czym innym jest głosić, że tym, na czym zależy, jest dobra równowaga. Można bezsprzecznie odrzucić pierwsze twierdzenie i przyjąć drugie.
    Zgodnie z regułami języka polskiego, myślnika używamy m.in. do tego, aby wprowadzić odrębny wątek lub coś dopowiedzieć, skomentować. Nie podałeś, panie kolego, pełnego cytatu. „To, na czym mi zależy najbardziej, to dobra równowaga – armia, która dobrze poprowadzona i jest w stanie walczyć z każdym przeciwnikiem, jest znacznie ciekawsza”. Autor wypowiedzi po prostu wyjaśnia dlaczego jest przekonany, że na dobrej równowadze zależy mu najbardziej.
    Nawiasem mówiąc, zgadzam się z autorem. Mi przyjemniej grałoby się armią, która ma szanse z każdą inną frakcją, niż grać taką, która ma szanse tylko przeciw niektórym frakcjom.

    Może to ty nie powinieneś wypowiadać się o cudzych wypowiedziach, skoro masz trudności ze zrozumieniem dość prostych zdań czyiś i niejasno formułujesz własne. Zostawiam do refleksji. Pozdrawiam

  • @profes

    Rozmawiałem o tym z adminami lig Neuroshimy hex w Polsce i sami są zaskoczeni wypowiedzią mistrza i zgadzają się że jest co najmniej nietrafiona w tym samym punkcie nt balansu, którego nie ma wobec tych samych 3-4 armii i reszty.

    Jeśli chodzi o to co jest napisałeś, jest takie powiedzenie; byle jakiej baletnicy przeszkadza rąbek u spódnicy Także każdy powód dobry byleby nie przyznać się że druga strona ma rację

    Dziękuję hahaha

  • PR

    Drogi Pani @profes-ie czemu się śmiejesz? Czy jest ponieważ, wiesz ze nie masz racji? To ludzka odpowiedz na pokonanie, bo nie masz już więcej argumentów i bronisz się rekami i nogami.

    Chciałbym napisać moja opinie o armiach + zwrócić się to @profes-a, gdyż zauważalnym ze wypowiada się nieprzychylnie o armiach NSH. Zacznę od statystyk. Przedstawiają one miedzy innymi gry pomiędzy rożnymi frakcjami. Były one grane NIE TYLKO przez fachowców, lecz także przez „nieuków”. Jak wiemy, niektóre frakcje są trudniejsze dla początkujących, inne mniej. Młodzi (początkujący) tez chcą spróbować gry z innymi doświadczonymi graczami. Stad może wynikać ta zauważalna różnica. Każda frakcja posiada rożne mocne i słabe strony. Jeżeli będziesz grał Posterunkiem jak Molochem to co się stanie? Wygrasz? Lub będziesz grał Missisipi, lecz nie będziesz używał wspaniałego arsenału jaki dali nam autorzy Missisipi? (Bardzo dziękuje za arsenał Missisipi autorom tej armii) Albo nie umiesz grac przeciw Posterunkowi? Wygrasz? Potem odbija się to w statystykach.
    NeuroshimaHex jest dla graczy, nie odwrotnie. Jeżeli zmienimy skład armii, to będziemy musieli sięgnąć głęboko do portfeli, na to ktoś się kiedyś skarżył, a tego nikt by nie chciał opróżniać swoich portfeli.
    Jeżeli autorzy NSH by zaczęli zmieniać frakcje w oparciu o te dane, które maja duży margines błędu, to co by się stało? Nie masz prawa podważać i negować autorów NSH, nie jesteś w ich skórze. Te dane to dane statystyczne. Załóżmy że Borgo jest nieco lesze od Molocha, w takiej sytuacji Moloch praktycznie by nigdy nie wygrywał, a tak nie jest, nawet pomiędzy innymi frakcjami. Co ja poradzę że Neodzungla jest specyficzna? Gracze grający Neodzungla powinny być cierpliwi aż do końca rozgrywki, ponieważ Neodzungla powinna się najpierw rozpędzić (rozbudować macierz), bo bez niej jest praktycznie bezbronna! Np. Gracze grający Stalowa Policja mogą praktycznie natychmiast
    przechodzić do walnej ofensywy! A moc sztabu to prawdziwa perełka na torcie! Egzekutor? Odbicie sędziów? Rzymian 9:20
    Armie są robione dla graczy/fanów, i przy okazji są robione turnieje. Zgadzam się, niektóre frakcje nie zawsze zdają egzamin na turniejach, lecz to nieznaczny że trzeba je zmieniać. Co powiesz ludziom? „Wyrzućcie stary Vegas bo jest niekompatybilny z nowym”?
    Wiem jak ciężko jest wytestować armię, bo sam zrobiłem kilka nieopublikowanych armii. Posiadają one bardzo wiele poprawek, i nie dorównują oryginalnym wy-testowaniem.
    Pamiętam jak jedna z moich była przeze mnie „doskonale wytestowana” graniem sam ze sobą. Jak była już „idealna” to zagrałem ta armia z przyjacielem. On gram ta „idealna” a ja Borgo. Graliśmy tylko raz, bo w uproszczeniu, nie miałem szans na cokolwiek! Ok, osłabiłem ich troszeczkę, drabinka. Wziąłem wiec tych „nad-idealnych” i… klęska?! Ale ja tylko zmieniłem dwa moduły na miny (choć wygrywali z powodu ilość (100%, ok. 28 wojowników) żetony planszy! 2 ładunki wybuchowe (piranie #moduł), które przeżywają, 2 mobilnych żołnierzy, którzy dają mobilność. Ich największa inicjatywa to 2. Moc modułów możesz sobie wybrać, itd. :) # Indianie
    Kończąc powiem że jak NSH zacznie „poprawiać” armie, to nie będzie mi się to podobać (nie tylko mi). Choć nie pogardzę planowanym kiedyś Duelem, https://neuroshimahex.pl/news/recenzja-ns-hex-duel/ .
    Mat 9:17 , dlatego byłoby trzeba zrobić nowa grę.

    Drogi @profes-ie, jeżeli chcesz to zaproponuj idealne Vegas, idealna Neodzungle, idealna Hegemonie, jeśli chcesz, jak nie, to nie dyskutuj i naucz się grac Hegemonia itd. , ale porządnie, żeby nie było. :) Nazwa dla poprawionego Vegas? ProVegas. @profes-ie, nie zrażaj się niepowodzeniami, życzę powodzenia w zmienianiu świata NSH na lepsze! :)

    Nie chciałem nikogo skrzywdzić, tylko zwrócić uwagę że nie wszystko jest możliwe aby wszystkie armie były tak samo mocne, jak reszta.

    Pozdrawiam
    PR

Dodaj komentarz:

Czym jest Neuroshima Hex?

Neuroshima Hex 3.0Neuroshima Hex - jest to strategiczno-taktyczna gra planszowa autorstwa Michała Oracza oparta o grę fabularną Neuroshima, wydana została przez Wydawnictwo Portal w 2005 roku. Rozgrywka (dla 2-4 graczy) polega na prowadzeniu wybranej armii do zwycięstwa poprzez obronę własnego sztabu oraz zniszczenie sztabu przeciwnika. W skład gry wchodzi plansza wraz z zestawem 35 heksagonalnych żetonów dla każdej z armii.

Sklep NeuroshimaHex.pl

Polecamy:

. .