Recenzja Stalowej Policji!
Premiera już za nami, warto więc przyjrzeć się armii dokładniej. Jest to pierwszy z serii zapowiedzianych tzw. army packów, a więc dodatków zawierających po jednej, profesjonalnie wydanej armii ze świata Neuroshimy Hex. Zapraszam do lektury recenzji Stalowej Policji!
Pudełko
Podczas zapowiedzi pojawiały się zdjęcia pudełka i mogło się wydawać, że będzie ono podobnej wielkości, co dotychczasowe dodatki – wydawało się to trochę dziwne. Na szczęście ostatecznie wszystkie wątpliwości zostały rozwiane i nie trzeba wydzielać zbyt dużo miejsca na półce na opakowanie Stalowej Policji – jest ono niewiele większe od talii kart. W tak małym pudełku udało się zmieścić kilka mniejszych plansz z żetonami, a także krótką instrukcję wyjaśniającą zasady funkcjonowania armii.
Żetony
Okazuje się, że żetony są odrobinę cieńsze od pozostałych armii (podstawowych i z dodatków), co bardzo dobrze widać porównując stosy 35 żetonów ze sobą. Przez to trochę trudniej jest je zdejmować z planszy, kiedy obok nich znajdują się normalne, nieco grubsze żetony. Wykonanie jest bardzo dobre, żetony Stalowej Policji niczym nie odstają od pozostałych armii. Jedyne do czego można się przyczepić, to momentami nierówne, nieco przesunięte względem środka nadruki, ale podobnie wyglądają wcześniejsze żetony armii, więc to pewnie coś nie do przeskoczenia. Pochwalić należy świetne wykorzystanie wolnych przestrzeni na kartach z żetonami – między nimi umieszczone zostały żetony obrażeń, dzięki czemu mamy ich aż 15 w zapasie. Dodatkowo znalazł się też w armii jeden pusty żeton, który możemy użyć w razie zgubienia oryginału.
Instrukcja
Krótsza od instrukcji z dodatków, bo i mniej jest do opisywania. Wykonana w wygodnym formacie jednej dwustronnej kartki z krótkim opisem samej armii, jej unikalnych właściwości, a także krótkim przykładem działania Odbicia. Wygodna do podręcznego użycia, kiedy zapomnimy jak działa dana cecha lub właściwość.
Armia
Stalowa Policja, czyli bezlitośni praworządni, którzy trzymają się litery prawa nie przyjmując do wiadomości żadnych odstępstw. Twardzi, bezwzględni, bardzo dobrze opancerzeni – aż strach podchodzić bez cięższego kalibru. Jest to armia, która posiada dużo dobrych modułów, które odpowiednio ze sobą połączone mogą wyrządzić większe zamieszanie niż atomówka. Podczas rozgrywki, gdyby nie bomba właśnie, jeden strzelec Stalowej Policji obstawiony modułami zadałby sztabowi przeciwnika aż 8 punktów obrażeń w jednej bitwie, a ciężko byłoby się do niego dobrać przed kolejnymi! Armia wygląda na bardzo silną, ale przy umiejętnej grze przeciwnika można sobie z nią poradzić.
Nowe cechy
Sztab Stalowej Policji posiada nową, interesującą cechę – jest w stanie zasieciować dowolną jednostkę przeciwnika na planszy. Przydatna umiejętność, ale są też minusy – można zasieciować tylko jedną jednostkę jednocześnie (oznaczając ją specjalnym żetonem), a rzucenie sieci kosztuje jeden punkt wytrzymałości Sztabu. Na szczęście Stalowa Policja posiada specjalny moduł, Wyrzutnię, dzięki której może użyć sieci bezpłatnie. Interesującą jednostką bojową Stalowej Policji jest Sędzia, który posiada Odbicie – dzięki niemu jednostka odbija z jednej strony wszelkie ataki (tak strzały, jak i uderzenia walki wręcz) w przeciwnym kierunku. Ostatnią nowością jest Egzekutor, który za cenę jednego punktu wytrzymałości własnego Sztabu może zająć miejsce dowolnie wybranej jednostki przeciwnika na planszy.
Testy
Poniżej znajduje się lista rozgrywek testowych, po kolei: Stalowa Policja, przeciwnik, wynik (ilość pozostałych punktów wytrzymałości sztabu, rozpoczynając od 20 – im wyżej, tym lepiej). Podkreślenie oznacza armię zwycięską:
- Stalowa Policja vs Smart, 12:10.
- Stalowa Policja vs Vegas, 16:14.
- Stalowa Policja vs Moloch, 17:18.
- Stalowa Policja vs Posterunek, 17:10.
- Stalowa Policja vs Neodżungla, 20:20.
- Stalowa Policja vs Borgo, 17:1.
- Stalowa Policja vs Borgo (rewanż), 9:17.
- Stalowa Policja vs Nowy Jork, 16:14.
- Stalowa Policja vs Hegemonia, 17:19.
Warto dodać, że szczęście (lub pech – zależy z której strony patrzeć) w dobieraniu żetonów miał duży wpływ na kilka powyższych rozgrywek: na przykład potyczki z Molochem, kiedy Moloch już miał przyjąć 8 punktów w Sztab, to przyszła mu Bomba, albo z Posterunkiem, który na początku rozgrywki na sześć żetonów dostał pięć Ruchów i moduł, czy z Borgo, które miało niesamowitego pecha i przy każdej możliwej bitwie dostawało po kilka punktów obrażeń w Sztab. Jak widać po testach Stalowa nie miała oszałamiającej przewagi nad pozostałymi armiami, ostateczny stosunek wygranych partii do partii przegranych wynosi 5:3, czyli blisko remisu.
Galerie
Do obejrzenia są dwie galerie – pierwsza prezentuje Stalową Policję po rozpakowaniu z pudełka, natomiast druga to już dokumentacja z testowych rozgrywek z pozostałymi armiami.
Podsumowanie
Nowa armia prezentuje się bardzo dobrze. Wprowadza kilka ciekawych właściwości jednocześnie utrzymując klimat pozostałych armii ze świata Neuroshimy Hex. Nie jest zbyt rewolucyjna, dzięki czemu bardzo łatwo jest się z nią zapoznać i rozpocząć skuteczną grę. Z drugiej strony jest dość wymagającym przeciwnikiem, jeśli dobrze ulokuje na planszy własne jednostki i moduły. Najważniejszy jest chyba fakt, że dzięki Sieci, Odbiciu i Egzekutorowi jest dosyć nieprzewidywalna, a gracz kierujący Stalową Policją ma wiele różnych rozwiązań do dyspozycji podczas rozgrywki.
Warto wydać niecałe 30 PLN na armię, która w ciekawy sposób urozmaici dotychczasowy układ sił. Mam nadzieję, że kolejne będą jeszcze ciekawsze – już teraz wiadomo, że tego typu dodatków będzie co najmniej kilka. Każdy fan planszowej edycji Neuroshimy Hex, który pragnął nieco urozmaicenia, dostał świetną armię, która umiejętnie prowadzona może być ciężkim przeciwnikiem do przejścia.
Pingback: Mobilny NS Hex z multiplayerem online już za kilka dni! • Neuroshima Hex
Pingback: Dlaczego Stalowa Policja? • Neuroshima Hex
Pingback: Dancer kolejnym dodatkiem armijnym po Stalowej Policji • Neuroshima Hex
Pingback: Żetony Dancera na zachętę • Neuroshima Hex
Pingback: Ruszyła przedsprzedaż Dancera • Neuroshima Hex
Pingback: Taktyka Stalowej Policji – nowy felieton Wydawnictwa Portal • Neuroshima Hex
Pingback: Dodruk Babel 13 • Neuroshima Hex
Pingback: Stalowa Policja na iOS, Neodżungla i Nowy Jork na Androida • Neuroshima Hex
Policjanci zmiatają Posterunek z powierzchni ziemi za każdym razem, gdy nimi gramy w takiej konfiguracji. Brak sieciarza w Posterunku i zbyt wiele zasad specjalnych w Policji (Odbicie, Egzekutor, wymienni Sieciarze) czynią wygranie z nią grając Posterunkiem prawie niemożliwe (co zresztą pokazuje Wasz test – największa różnica w punktacji).