Posterunek – porady szczegółowe

Jak walczyć z Molochem:

  • Moloch ma zdecydowaną przewagę liczebną. Staraj się systematycznie eliminować jednostki przeciwnika i zachowywać wolną przestrzeń do zejścia z ataku wroga. W razie problemów – umieść swój Sztab w narożniku, otocz się jednostkami i przejdź do desperackiej obrony.
  • Jednostki Molocha są wytrzymałe i opancerzone, dlatego staraj się jak najdłużej zachowywać Oficera. Opancerzone jednostki zdejmuj, celując w strony pozbawione pancerza.
  • Rozprosz jednostki i ostrzeliwuj Sztab Molocha z różnych pozycji, to go zmusi do rozluźnienia muru. Ty zaś, mając rozproszone jednostki na planszy, unikniesz bolesnego ataku Bombą. Szczególnie nie możesz „przed Bombą” trzymać skupiska swoich najlepszych jednostek.
  • Przeciwnik jest mało mobilny, dlatego ciągłe przemieszczanie własnego Sztabu daje ci dużą przewagę. A jeśli do tego będziesz posiadał Centrum rozpoznania, to maszyny będą przegrzewały się.
  • Nie pozwól otoczyć swojego Sztabu.
  • Odepchnięcie w armii Molocha często działa jak riposta na twój Ruch. Dlatego uważaj, gdzie decydujesz się przenieść swój Sztab, bo możesz wrócić na miejsce, z którego przybyłeś.
  • Jednostki Molocha mają zróżnicowaną inicjatywę, dlatego może ci się udać sztuczka z Dywersantem, za sprawą której będziesz mógł zapobiec atakowi szczególnie niebezpiecznej maszyny.
  • Najpierw otwieraj Komandosem drogę do Sztabu przeciwnika, a potem atakuj go Likwidatorem.
  • Siłacz świetnie nadaje się do niszczenia wolniejszych, wytrzymalszych jednostek Molocha. Jak też do atakowania jego Sztabu.
  • Pewną ciekawą, choć nie zawsze bezpieczną strategią jest trzymanie swojego Sztabu przy Sztabie przeciwnika, a następnie ostrzeliwanie go zza Sztabu Posterunku – Moloch nie ma jak się obronić przed tą kanonadą i ogranicza się pola wokół jego Sztabu, na których mógłby postawić swoje jednostki. Pamiętaj też, że twój Sztab może zostać łatwo odepchnięty.

 

Jak walczyć z Borgo:

  • Koniecznie chroń swoich Zwiadowców. Jeśli Borgo zupełnie zdominuje cię w wymiarze inicjatywy, będziesz w tarapatach. Możesz również użyć Skopera do korzystania z jego Zwiadowców.
  • Podobnie dbaj o Dywersanta. Obniżając inicjatywę mutantów możesz przechylić szalę zwycięstwa na swoją korzyść. Dodatkowo, możesz wykorzystać Dywersanta do utraty wykonania ataku w bitwie przez określone jednostki przeciwnika.
  • Borgo będzie usiłowało zalać cię hordami swoich mutantów. Nie pozwól mu na to i systematycznie zdejmuj jego jednostki.
  • Mutanci będą usiłowali otoczyć cię swoimi jednostkami, by czyścić planszę z twoich jednostek, co szczególnie dotyczy twoich tyłów, z których mógłbyś bezpiecznie ostrzeliwać Sztab Borgo. Rozważ, czy nie opłaca ci się początkowe ustawienie Sztabu w drugim pierścieniu planszy.
  • Natychmiast niszcz Zabójców. Są śmiertelnym zagrożeniem dla twoich żołnierzy.
  • „Im bliżej niebezpieczeństwa, tym dalej od zagrożenia” – niekiedy najlepszym rozwiązaniem będzie wpędzanie Sztabu w hordę mutantów, tylko po to, żeby ginęli od jego obrażeń i żeby przeciwnik nie zdobył przewagi liczebnej. Oczywiście, najlepiej minimalizować przy tym krzywdy samego Sztabu.

 

Jak walczyć z Hegemonią:

  • Przejmij Skoperem Transport Hegemonii. Nie dość, że wyłączysz przeciwnikowi ten moduł, to jeszcze sam będziesz wręcz nieprzyzwoicie mobilny.
  • Trzymaj się daleko od Sztabu przeciwnika. Walcz z nim na dystans.
  • Blokuj dostęp do Sztabu przy pomocy modułów, aby żołnierze przeciwnika, wzmocnieni Sztabem, nie zdołali go zaatakować.
  • Nie pozwól, aby żołnierze przeciwnika byli szybsi od twoich. Zabij ich Zwiadowców i żołnierzy wroga, zanim oni zdążą zaatakować ciebie.
  • Jeżeli unikasz przy pomocy Ruchu zboostowanego ataku jednego z Hegemończyków, a nie dociągnąłeś Bitwy, po prostu odsuń się od Sztabu. Jeśli masz Ruch – możesz przesunąć Sztab tak, aby w trakcie bitwy zadał cios niedoszłym napastnikom.
  • Neutralizuj najgroźniejsze ataki Medykami.

 

Jak walczyć z Nowym Jorkiem:

  • Zawsze schodź Sztabem z linii strzału snajperskiego. Uważaj również, aby Strzelec wyborowy nie eliminował twoich żołnierzy schowanych za Sztabem.
  • Zachowuj swojego jedynego Oficera – jest świetnym wsparciem podczas walki z wytrzymałymi jednostkami Nowego Jorku. W razie czegoś, spróbuj przejąć Skoperem wrogich Oficerów.
  • Dbaj o Likwidatora. Ma on największe szanse na przedarcie się do Sztabu przeciwnika przez mur obrońców.
  • Trzymając swój Sztab przy Sztabie przeciwnika, ograniczasz miejsce, gdzie wystawiłby swoich obrońców, a w część z nich będzie otrzymywała obrażenia od Sztabu.
  • Większość jednostek wroga ma inicjatywę 2. Komandosi nie zdążą ich zdjąć przy pomocy zdolności Sztabu – ale możesz zwiększyć inicjatywę swoim Komandosom, dzięki czemu na trzecim segmencie inicjatywy zadadzą drugi, ostateczny cios jednostce wroga (nie dotyczy Odpychacza). Możesz również używać Siłacza do atakowania żołnierzy otaczających wrogi Sztab.
  • Pamiętaj, że nowojorscy Szpiedzy mogą korzystać ze zdolności twojego Sztabu.

 

Jak walczyć z Neodżunglą:

  • Neodżungla nie ma jednostek strzelających. Pamiętaj o tej przewadze i trzymaj wroga na dystans.
  • Jeśli gracz kierujący Neodżunglą jako pierwszy umieszcza swój Sztab na planszy, to rozważ umieszczenie swojego w rogu na przeciwległym końcu, z którego będziesz mógł trzymać przeciwnika na dystans. Z drugiej strony, za duży dystans może przeszkodzić. Jeśli Neodżungla zdąży się rozwinąć i skorzystać z opancerzonych żetonów, będzie trudno przedrzeć się na wrogi teren lub gdzieś uciec. Ewentualnie możesz postawić własny Sztab tak, aby sąsiadował ze Sztabem przeciwnika i w ten sposób będziesz próbował ograniczyć rozrost jego Macierzy.
  • Spróbuj umieścić Skoper w pobliżu modułów przeciwnika tak, aby on nie miał możliwości zaatakowania go.
  • Nie daj zatruć Sztabu! Wtedy zawsze, nawet jak będziesz uciekał, otrzymasz dodatkowe rany.
  • Rób często Bitwy, żeby skracać rozrastającą się Neodżunglę. Uważaj, bo wróg może wykorzystać Korzenie by prześlizgnąć się do ciebie.
  • Biegacz jest świetny do niszczenia modułów przeciwnika.

 

Jak walczyć ze Smartem:

  • Odsuwaj swój Sztab od toru pocisków wojsk Smarta i urządzaj bitwę, aby ich ataki strzeleckie trafiały w próżnię.
  • Jednostki wokół Sztabu wroga mogą szybko skorygować swoje ustawienie i zacząć celować w twój Sztab. Jak będziesz miał Centrum rozpoznania, nie będą miały już tak łatwo.
  • Niszcz Matki, aby ograniczyć wrogą siłę ognia.
  • Uważaj na Działka Gaussa, które mogą dorwać się do twoich strzelców schowanych za Sztabem.
  • Tęp Sieciarzy, abyś miał szanse na ucieczkę Sztabu.
  • Spróbuj usuwać w każdej turze walczących żołnierzy wroga. Ten nie posiada ich zbyt wielu, więc twoje szanse zwiększą się.
  • Nie lekceważ Transporterów. Wróg ma ich aż trzy, a to wystarczy do zatrzymywania twoich pocisków na długi okres czasu.

 

Jak walczyć z Vegas:

  • Walka z Vegas lekka nie będzie, bo żeby korzystać ze zdolności swojego Sztabu, musisz trzymać przy nim jednostki, one zaś mogą zostać przejęte przez Agitatorów. Dlatego może postaw swój Sztab nie tyle w centrum, co w wewnętrznym pierścieniu planszy, by zostawić mniejszą możliwość, że do twojej jednostki dorwie się Agitator – moduł przejmujący jednostkę stojącą za twoim Sztabem będzie stykać się ze Sztabem Posterunku i otrzyma cios od niego.
  • Pokonaj Vegas jego własną bronią lub przynajmniej zneutralizuj jego działanie: przy pomocy Skopera przejmuj kontrolę nad Agitatorami. Pamiętaj jednak, że strzałka Agitatora nie może być skierowana na Skopera, bo wtedy to Skoper będzie podporządkowany Agitatorowi, a nie odwrotnie.
  • Lepiej nie trzymaj Siłacza i Pancerza wspomaganego blisko swojego Sztabu – jest duże ryzyko, że przeciwnik skieruje te potężne jednostki przeciw tobie samemu. Uważaj też, aby twoi strzelcy nie mogli po przejęciu zostać skierowani przeciw własnemu Sztabowi.
  • Jeśli chcesz wykonać atak kamikadze którąkolwiek ze swoich jednostek ze swojego Sztabu na Sztab przeciwnika – rób to od razu, nie kładź ich i nie czekaj aż dociągniesz bitwę, bo gdy przeciwnik przejmie te jednostki, to nie będzie już tak wesoło. Dotyczy to szczególnie Pancerza wspomaganego, Likwidatora i Siłacza.
  • Atakuj Sztab Vegas, gdy tylko masz sposobność.

 

Jak walczyć ze Stalową Policją:

  • Nigdy nie pozwalaj, aby Sędzia mógł odbijać strzały twoich jednostek przeciw własnemu Sztabowi. Najlepiej eliminować Sędziów dzięki Komandosom, przed pozostałymi strzałami twoich żołnierzy.
  • Siła Stalowej Policji tkwi w potężnych combosach możliwych dzięki modułom. Twój Skoper „wyłączy” je. Przy takiej ilości modułów byłoby grzechem nie skorzystać z któregoś z nich.
  • Stale uciekaj z linii strzału super-żołnierzy Stalowej Policji. Armia przeciwnika nie jest najmobilniejsza.
  • Strzelaj w Sztab przeciwnika z różnych pozycji, to go zmusi do rozproszenia wojsk.
  • Jeśli zamierzasz zaatakować wrogi Sztab przy pomocy Pancerza wspomaganego lub Siłacza – zrób to od razu po wyłożeniu tych żołnierzy, bo natychmiast spadnie na nich Stalowa sieć.
  • Spróbuj zachowywać przewagę w inicjatywie.

 

Jak walczyć z Dancerem:

  • Jeśli położysz Skoper obok Obiektów, to, „wyłączasz” bonusy jakie same sobie dają, choć sam nie możesz z nich skorzystać. To sprawdza się szczególnie wobec Obiektu Żółtego – uniemożliwi wykonywanie Leczenia oraz dawanie bonusów do inicjatywy. To ostatnie jest bardzo korzystne, ponieważ przyspieszone ataki Obiektów mogą uniemożliwić wykonywanie powtórnego ataku przez twoje jednostki.
  • Spróbuj zachować Centrum rozpoznania. Dzięki niemu będziesz mógł daleko wymykać się ruchliwemu Dancerowi.
  • Pamiętaj – nawet gdy jesteś zasieciowany, możesz poruszać swym Sztabem, chociaż będzie to oznaczało obniżenie jego Wytrzymałości. Ale przynajmniej nie tracisz swojego atutu.
  • Jeśli będziesz mógł zadać jednemu Obiektowi sporą liczbę obrażeń, nie wahaj się przed akcjami kamikadze.
  • Niemal wszystkie twoje jednostki, poza Pancerzem wspomaganym, dysponują atakiem tylko w jedną stronę, dlatego skupiaj się na atakowaniu jednego Obiektu (najlepiej nie Czerwonego, ponieważ ten mógłby zestrzelić twoich strzelców). Nie przesadzaj jednak ze zbytnią koncentracją ognia – Dancer jest bardzo mobilny!
  • Pilnuj Likwidatora – ma dwa punkty inicjatywy, dlatego może zostać zdjęty nim wykona ponowny atak albo nim w ogóle będzie miał szansę zaatakowania (przez Obiekt Niebieski ze zwiększoną inicjatywą).
  • Nie wahaj się otaczać swój Sztab jednostkami. Nie masz ich zbyt wiele, ale nie możesz w nieskończoność uciekać Sztabem – a niekiedy nie będziesz miał w ogóle możliwości ucieczki.
  • Jeżeli masz możliwość zaatakowania Obiektu w stronę, z której nie dysponuje atakiem – korzystaj z tego.

 

Jak walczyć z Sharrash:

  • Skoper może uprzykrzyć życie szczurom, ponieważ twój Skoper wyłącza cechę Podziemny, a co za tym idzie – uniemożliwia wykonanie Podziemnej Roszady z danym żetonem. Oczywiście, ty sam nie możesz korzystać z niej.
  • Koś żołnierzy i moduły przeciwnika swoim Sztabem. Dlatego często bądź w ruchu i unikaj zostania sparaliżowanym.
  • Masz dużo żetonów Ruchu, wykorzystaj jeden z nich na umieszczenie swojego Sztabu na Dziurze. Zapobiegniesz w ten sposób wykorzystywaniu jej przez przeciwnika. Zawsze możesz załatwić Dziurę Snajperem.
  • Nigdy nie wiesz, gdzie przemieści się Sztab Sharrash. Dlatego rozprosz swoje jednostki, aby celowały w zróżnicowane miejsca planszy. Odstrzeliwuj moduły sąsiadujące ze Sztabem.
  • Ruch i Medyk nada się do neutralizowania działania Ładunków wybuchowych.

 

Jak walczyć z Mephisto:

  • Skoper nie działa na Wszczepy.
  • Ale za to działa na Moduły, oddziałując na wszystkie twoje jednostki oraz Sztab. Wzmacniacz przyda się Posterunkowcom, którym zawsze zbywało na wytrzymałości. Szpon znacznie wzmocni siłę ciosu Pancerza wspomaganego, Siłacza, Biegacza i Sztabu, Akcelerator również będzie przydatny. Tylko Sonda i Paszcza będą bezużyteczne.
  • Zlikwiduj Paszczę. Po pierwsze dlatego, że uchronisz w ten sposób wielu swoich żołnierzy. Drugi powód jest taki, że jeżeli Mephisto będzie miał Paszczę, to będzie mógł ustawiać Sztab Pancerzem do twoich strzelców i jednocześnie zadawać obrażenia twojemu Sztabowi. Nie możesz na to pozwolić. Stawiaj Mephista przed wyborem: albo atakuje, albo broni się opancerzoną stroną.
  • Wyjątkowo okrutne wobec Mephista jest krążenie wokół niego Pancerzem wspomaganym i zadawanie mu obrażeń w te ścianki, w które Mephisto nie może atakować (oczywiście, Mephisto nie może mieć wtedy Paszczy). Pamiętaj przy tym, że czerw może w każdej turze raz obrócić dowolny żeton i nagle zaatakować twoją najmocniejszą jednostkę. Dlatego dobrze jest trzymać Pancerz wspomagany w bezpiecznej odległości od Mephista, a wtedy go do niego przybliżać, gdy dociągniesz Bitwę.
  • Szkoda tracić Biegacza w walce z Mephistem. Niech zdejmuje Moduły i Wszczepy przeciwnika.
  • Pamiętaj o zdolności Sztabu wroga do obracania żetonami. To ci się przyda podczas zestrzeliwania Szpona i Akceleratora.
  • Pancerz na Sztabie Mephista ochroni go przed większością pocisków, ale niewiele mu się przyda, jeśli będziesz go ostrzeliwać z różnych stron.
  • Z Centrum rozpoznania będzie tobie łatwiej uciec przed czerwiem.
  • Nie za dobrze jest skupiać ogień wszystkich jednostek na Sztabie przeciwnika – pamiętaj, że on ma parę asów w rękawie. Poślij parę kul do jego Wszczepów i Modułów.
  • Stale zachowuj przewagę w inicjatywie nad Sztabem Mephisto – to ci się przyda przy usuwaniu kłopotliwych żetonów jak Inkubator, Kolec, itp., zanim zostaną wykorzystane w bitwie.
  • Pamiętaj – wystarczy poruszyć jednostką, aby zdjąć z niej znacznik Kolca. A masz przecież najbardziej mobilną armię w grze!

 

Jak walczyć z Doomsday Machine:

  • Przejmuj jego moduły Skoperem, zwłaszcza Oficerów i Medyków. Świetnie wzmocnią twoją armię, tym bardziej, że mają przedłużony zasięg! Pamiętaj jednak, że bonus ten może być odjęty, ponieważ przeciwnik może raz na turę obrócić pojedynczą dowolną jednostką na planszy.
  • Gdy masz możliwość, schodź z drogi jego pociskom. Choć przeciwnik nie posiada Ruchu, nie będzie to takie łatwe. Dlatego dobrze byłoby zniszczyć jednostki przekierowujące obrażenia, nim wróg skorzysta z nich.
  • Przeciwnik dysponuje wieloma wytrzymałymi i opancerzonymi jednostkami. Z tego względu wykorzystuj Oficera, ile się da.
  • Największym zagrożeniem są dla ciebie Roztrajacze i Omega Shooterzy – przez nich powietrze będzie gęste od ołowiu, a nie możesz sobie pozwolić na tracenie wielu żołnierzy. Uważaj też na Alpha Shootera, bo jest szybki.
  • Niech po każdej bitwie zostanie twoja jednostka stojąca zza własnym Sztabem, która celuje w Sztab przeciwnika. Nie ma szans, aby zszedł z linii strzału, choć może bunkrować się.

Czym jest Neuroshima Hex?

Neuroshima Hex 3.0Neuroshima Hex - jest to strategiczno-taktyczna gra planszowa autorstwa Michała Oracza oparta o grę fabularną Neuroshima, wydana została przez Wydawnictwo Portal w 2005 roku. Rozgrywka (dla 2-4 graczy) polega na prowadzeniu wybranej armii do zwycięstwa poprzez obronę własnego sztabu oraz zniszczenie sztabu przeciwnika. W skład gry wchodzi plansza wraz z zestawem 35 heksagonalnych żetonów dla każdej z armii.