Vegas – porady szczegółowe

Jak walczyć z Molochem:

  • Zawsze trzymaj się blisko Sztabu Molocha i przejmuj jego obrońców. Zniechęcaj go Agitatorami do wystawiania muru wokół swojego Sztabu.
  • Przy pomocy Dywersanta będziesz mógł tak napsuć szyki maszynom, że może któraś z nich pogubi się w swoim segmencie inicjatywy i nie będzie mogła zaatakować!
  • Uważaj, żeby Moloch nie odzyskiwał swoich jednostek przez odpychanie Agitatorów. Spróbuj ustawiać ich tak, aby nie można było ich odepchnąć.
  • Jednostki Molocha są bardzo mało mobilne, dlatego obracaj je tak, aby nie mogły cię zaatakować, gdybyś utracił Kontrolę nad nimi. Praktycznie nie ma szans, aby Moloch wykorzystał je później do ataku na twój Sztab.
  • Jeśli na planszy jest tłoczno, korzystaj z Roszady do omijania skoncentrowanego ostrzału przeciwnika. Albo do niespodziewanego przejęcie jednostki przeciwnika!
  • Atakuj bunkrującego się Molocha, kiedy tylko masz ku temu okazję.
  • Łowca ze swoim atakiem w czterech kierunkach i wysoką inicjatywą będzie świetnie utrudniał Molochowi zapełnianie planszy. Z kolei uważaj na jego opancerzoną wersję, ponieważ gdy utracisz kontrolę nad nim, to on zachowuje atak we wszystkich stronach.
  • Miny wokół Sztabu Molocha skutecznie utrudnią mu otoczenie się jednostkami.
  • Odpychając Sztab Molocha z rogu planszy, czynisz go podatniejszym na atak.

 

Jak walczyć z Borgo:

  • Dobrze rozpocząć grę w rogu planszy, by utrudnić mutantom dostęp do twojego Sztabu
  • Dywersant jest przydatnym modułem, zwłaszcza przeciw Borgo, których atutem jest szybkość. Obniżając inicjatywę mutantów możesz przechylić szalę zwycięstwa na swoją korzyść. Dodatkowo, Dywersanta można wykorzystać do wykonania sztuczki z utratą ataku w odzyskanym segmencie inicjatywy.
  • Staraj się przejmować te szybsze jednostki Borgo, aby równoważyły się szybkością z tymi obok Sztabu wrogiego Sztabu. Niech pozabijają się wzajemnie.
  • Borgo walczy wręcz, dlatego blokuj dostęp do swojego Sztabu Agitatorami, strzałką Przejęcia Sztabu i Minami.
  • Wiele jednostek Borgo świetnie służyłoby jako obrońcy twojego Sztabu, a zwłaszcza Sieciarz, Zabójca, Super-mutant i Nożownik.
  • Jeśli Borgo będzie rozstawiał swoje jednostki w wielu miejscach, aby czyścić planszę z twoich żetonów, zastosuj tą samą taktykę wobec niego i przejmuj jego jednostki mające możliwość ataku w wielu stronach. Ewentualnie rozstawiaj je tak, by atakowały brzegi plansz, czyli nic.
  • Jeśli przeciwnik zalewa planszę swoimi jednostkami, wykorzystuj Roszadę, by skryć się przed najgorszymi atakami lub by przejąć jego żołnierzy.
  • Skuteczną zaporą przed skupiskiem mutantów będzie… drugie skupisko mutantów, będące pod twoją kontrolą.

 

Jak walczyć z Posterunkiem:

  • Bądź cały czas w ruchu, nie pozwól karabinom Posterunku mierzyć w twój Sztab lub Agitatorów. Pamiętaj, jeśli ty nie możesz uciec od przeciwnika – odepchnij go.
  • Stawiaj Miny za Sztabem Posterunku, by przeciwnik nie mógł ostrzeliwać cię przy jednoczesnym korzystaniu ze zdolności swojego Sztabu. Ewentualnie możesz wykorzystywać Strażników do zatrzymywania pocisków Posterunku albo do zajmowania przeciwnikowi ważnych pozycji.
  • Uważaj na Skopera – jeśli kierunki działania Skopera i Agitatora są na siebie wzajemnie skierowane, to Agitator przejmuje kontrolę nad Skoperem. Ale jeśli Skoper zostanie doczepiony do Agitatora, a ten nie będzie łączył się ze Skoperem, Agitator zostaje „wykradziony” przez Skopera i nie może dalej służyć przejmowaniu kontroli nad jednostkami Posterunku.
  • W miarę możliwości, zapełniaj planszę swoimi jednostkami i Minami, by ograniczać manewr jednostkom Posterunku.
  • Posterunek ma mało żołnierzy, dobrą strategią jest poświęcanie ich po to, aby ginęły w najbliższej bitwie. Jeśli jesteś złośliwy, to przejmuj jego mobilne jednostki (Biegacz, Pancerz wspomagany) tylko po to, żeby później poruszyć nimi przed zagraniem Bitwy w taki sposób żeby polegli w walce, nie czyniąc twoim żetonom żadnej krzywdy. Ewentualnie możesz poruszyć ich na Minę. A jeśli nie mają Mobilności – możesz użyć też Ruchu lub Roszady.
  • Posterunek jest bardzo mobilny, więc atakuj jego Sztab, kiedy się da.
  • Strażnik powinien dać sobie radę z pociskami Komandosów i CKM-a.
  • Ochroniarz nada się do atakowania wygodnych pozycji strzeleckich przeciwnika, a Strażnik do zajmowania ich.
  • Roszada jest dobra przy uciekaniu od jednostek przeciwnika (bo większość z nich ma atak w jedną stronę), dlatego nie zawadzi trzymać jakieś żetony obok Sztabu.

 

Jak walczyć z Hegemonią:

  • Ustaw swój Sztab na początku gry w rogu, aby Hegemończycy nie mogli łatwo dobrać się do ciebie.
  • Przejmuj kontrolę nad sieciarzami Hegemonii i pamiętaj: jeśli Agitator i sieć skierują na siebie wzajemnie swe działania, Przejęcie Kontroli jest silniejsze. Zwracaj też uwagę na ułożenie przejętego Super-sieciarza.
  • Większość Hegemończyków posiada atak tylko w jedną stronę, dlatego dużo się ruszaj, by unikać ich ataków lub obróć ich po Przejęciu Kontroli w taki sposób, aby nie mogli zadawać obrażeń twojemu Sztabowi.
  • Powinieneś również pozbyć się Transportu, aby przeciwnik nie mógł później korygować ustawień swoich żetonów. Ciekawym rozwiązaniem byłoby przejęcie Transportu przeciwnika, a następnie wykorzystywanie go do obracania swoich Agitatorów i Sztabu.
  • Nie chcesz, żeby przeciwnik zbliżał się do twojego Sztabu? Niezajęte strzałki Przejęcia Kontroli są skuteczniejsze od Min.

 

Jak walczyć z Nowym Jorkiem:

  • Jeśli koniecznie chcesz się pozbyć jednostki wokół Sztabu Nowego Jorku, a ona jest ranna, to możesz przejąć nad nią kontrolę – wtedy natychmiast straci dodatkowy punkt Wytrzymałości i zginie.
  • Nowy Jork stawia na defensywę i mur wokół własnego Sztabu, dlatego powinieneś trzymać swój Sztab i Agitatorów blisko Sztabu przeciwnika.
  • Rozstawiaj swoje Miny na polu walki. Razem z Minami Nowego Jorku na planszy zrobi się dość tłocznie i wystawianie jednostek będzie oznaczało ich natychmiastową śmierć – ale ty masz więcej żetonów Natychmiastowych, które będziesz mógł zagrywać (byleby nie zapełnić planszy), jak chociażby żetony Odepchnięcia, którymi możesz kogoś przesunąć na Minę.
  • Przejmowanie Szpiega-czyściciela jest niebezpieczne, bo po utracie kontroli nad tą jednostką, ona wciąż będzie mogła ci zaszkodzić, ponieważ atakuje we wszystkich kierunkach (a obracanie go podczas przejmowania nie ma sensu).

 

Jak walczyć z Neodżunglą:

  • Jeśli przeciwnik jako pierwszy stawia Sztab na planszy i umieścił go w rogu, to postaw Sztab Vegas sąsiadując z nim, ze strzałką Przejęcia kontroli skierowaną w jedno z wolnych pól wokół Sztabu Neodżungli. Blokujesz w ten sposób rozrastanie się Macierzy. Jeśli zaczynasz grę, postaw Sztab w centrum.
  • Korzystaj z Przejmowania Kontroli, aby przerywać Macierz oraz do tego, by wielokierunkowym atakiem jednostek przeciwnika pustoszyć własną Macierz.
  • Jeśli nie możesz zniszczyć modułów Neodżungli (Symbionty), przejmuj je. Przy dobrym ustawieniu przeciwnik sam doprowadzi do zniszczenia ich.
  • Stosuj Miny, Sztab Vegas i Agitatorów do ograniczenia możliwości rozbudowy Macierzy.
  • Wizja przejęcia Monstrum jest kusząca, ale jeśli Neodżungla posiada Symbiont Gamma podpięty do Macierzy, to warto sobie odpuścić. Lepiej przejmować Trucicieli, Sieciarzy i Rozkrajaczy (szybkością wygrasz z Neodżunglą – dlatego warto również korzystać z Dywersanta). Szczególnie efektywne jest zatrucie Sztabu Neodżungli własną jednostką!
  • Jeśli musisz wycofać się z ofensywy, to zabunkruj swój Sztab w rogu planszy i otocz go jednostkami tak, aby jedyny dostęp do niego był wyznaczony przez kierunek Przejęcia Kontroli Sztabu Vegas. Nie powinieneś wtedy nigdy inicjować bitwy, by móc zawsze uzupełniać swój mur wokół Sztabu. To będzie duże utrudnienie dla przeciwnika, zważywszy, że jest pozbawiony ataków dystansowych.
  • Jeśli przejmiesz jednostkę Neodżungli, zawsze obracaj ją tak, by po ewentualnej utracie Kontroli nad nią, nie mogła zadać ran twojemu Sztabowi. Z tego względu bezpieczniej wyeliminować Kłębowisko niż przejmować nad nim Kontrolę, bo ono ma możność atakowania we wszystkie strony (a twój Agitator doczepiony do Kłębowiska może zostać zasieciowany).
  • Neodżungla nie ma jednostek strzelających, dlatego rozważnie i luźno rozstawieni Agitatorzy wokół twojego Sztabu skutecznie zniechęcą przeciwnika do zbliżania się.
  • Jeżeli nie możesz przerywać Macierzy przeciwnika Agitatorami, to możesz próbować to zrobić przy pomocy żetonów Odepchnięcia. Złośliwym zagraniem jest odepchnięcie jednostki przeciwnika spod modułu, a następnie zajęcie tamtego miejsca swoją jednostką.

 

Jak walczyć ze Smartem:

  • Przejmując Transporter, będziesz mógł na jego miejsce postawić własną jednostkę. Ten trick może cię kiedyś uratować (zwłaszcza jeśli stawia Transporter za twoim Sztabem, a ty dociągasz Najemnika). Poza tym, przeciwnik będzie mógł w każdej chwili zaskoczyć cię Sieciarzem lub potężną jednostką – dlatego te Transportery są bardzo podejrzane. Pamiętaj też, że możesz strzelać poprzez przejęty Transporter lub poruszyć się nim (co jednak może wiązać się z utratą kontroli). Może również służyć za twojego blokera.
  • Zachowuj ostrożność podczas przejmowania jednostek wokół Sztabu Smarta. Po utracie kontroli nad nimi, zachowują możliwość ruchu. Dotyczy zwłaszcza sytuacji, gdy utrata kontroli następuje w trakcie bitwy wywołanej przez ciebie. Zawsze możesz wystawiać przejęte jednostki przeciwnika na ataki samobójcze, a Smart nie ma zbyt wielu walczących żołnierzy.
  • Nie przepuszczaj żadnej okazji do ataku.
  • Spróbuj zasieciować Sztab Smarta jego własnym Sieciarzem.
  • Dużo się ruszaj i staraj się dorównywać mobilnością przeciwnikowi.
  • Największym zagrożeniem dla twoich Agitatorów są Odepchnięcia, Działka Gaussa i Sieciarze. Uważaj na nich lub eliminuj te żetony.
  • Kładź Miny za Sztabem Smarta, żeby uniemożliwiać przeciwnikowi ostrzeliwanie twojego Sztabu. Do podobnego celu nada się też Strzelec.
  • Odepchnij Sztab przeciwnika z centrum planszy. Odpychaj również jego jednostki, by przestały sąsiadować ze swoim Sztabem.
  • Pamiętaj, że jeśli przejmiesz kontrolę nad Bio-droidem, to gdy on polegnie w bitwie, to ten żeton wraca do osoby grającej Smartem.

 

Jak walczyć ze Stalową Policją:

  • Niekiedy będzie ci się opłacało przejąć Pacyfikatora po to, aby skorzystać z jego cechy i postawić w jego miejsce własną jednostkę. Na ogół jednak przyda ci się własny sieciarz.
  • Stalowa Policja to kolejna armia defensywna stawiająca w pierwszym kroku na mur wokół własnego Sztabu. Zawsze próbuj przejmować jego obrońców.
  • Przejmuj liczne moduły Stalowej Policji dla wzmocnienia twoich jednostek, zwłaszcza Oficera i Sierżanta dla Najemnika i Strzelca.
  • Jeśli Stalowa Policja umieściła swój Sztab w rogu planszy, spróbuj go stamtąd wypchnąć.
  • Zawsze korzystaj z pancerzy Strażników.
  • Jeśli twój przeciwnik umieścił swój Sztab w rogu, to kładź Miny wokół Sztabu Stalowej Policji, żeby utrudnić mu stawianie muru.
  • Stalowa Policja jest mało mobilna, dlatego gdy przejmiesz jakiegoś jej żołnierza, obracaj go tak, by był nieszkodliwy dla twojego Sztabu. Dodatkowo, w walce przeciw Stalowej Policji dużo ruszaj się po planszy, by nie stać na jego linii ognia.

 

Jak walczyć z Dancerem:

  • Przejęcie pojedynczego Obiektu na początku gry, przy wystawianiu Sztabu,  jest zawsze dobrym pomysłem, który opóźni ofensywę Dancera.
  • Pamiętaj, że wobec wyzwalania się z wpływu Agitatorów i Sztabu Vegas Dancer stosuje reguły analogiczne jak wobec sieci.
  • Nie pozwól, aby wszystkie Obiekty były przejęte – jeśli do tego dojdzie, nie będziesz mógł ich atakować (odpychać też), a jeśli Dancer posiada łącznie więcej punktów wytrzymałości niż twój Sztab, to ma przewagę, dzięki której może wygrać grę. Gdyby doszło do takiej sytuacji, pozbądź się kontroli nad Obiektem przy pomocy Ruchu lub Obrotu. Z kolei, jeśli łączna Wytrzymałość wszystkich Obiektów byłaby mniejsza od Wytrzymałości twojego Sztabu, to przejęcie wszystkich jednostek Dancera przyniesie ci zwycięstwo.
  • Dobrą sytuacją jest przejęcie kontroli nad Obiektem Żółtym, zasieciowanie nim drugiego Obiektu i atakowanie go przy pomocy trzeciego. Z drugiej strony, jeśli w walce między dwoma Obiektami żaden z nich nie jest zasieciowany, to będą zadawały sobie wzajemnie rany, co będzie skutkowało ogólnym obniżeniem punktów Wytrzymałości Dancera.
  • Pamiętaj, że twoje przejęcie Kontroli jest silniejsze od sieci Obiektu Żółtego, dlatego niekiedy będzie opłacało ci się stracić punkt Wytrzymałości, aby wyrwać się spod jego sieci i następnie przejąć go.

 

Jak walczyć z Sharrash:

  • Próbuj przejmować Mutantów przeciwnika i wykorzystywać ich do ochrony swojego Sztabu lub do paraliżowania Sztabu przeciwnika.
  • Miny będą skuteczną przeszkodą przed położeniem w strategicznych miejscach Moździerzy.
  • Zagrywaj żetony Ruchu, Obrotu i Roszady z rozwagą, Sharrash jest bardzo mobilną armią.
  • Szczurza armia jest bardzo mobilne, więc atakuj ich Sztab, gdy to tylko możliwe.
  • Ochroniarz ze swym atakiem w trzech kierunkach będzie świetny do niszczenia modułów Sharrash.

Czym jest Neuroshima Hex?

Neuroshima Hex 3.0Neuroshima Hex - jest to strategiczno-taktyczna gra planszowa autorstwa Michała Oracza oparta o grę fabularną Neuroshima, wydana została przez Wydawnictwo Portal w 2005 roku. Rozgrywka (dla 2-4 graczy) polega na prowadzeniu wybranej armii do zwycięstwa poprzez obronę własnego sztabu oraz zniszczenie sztabu przeciwnika. W skład gry wchodzi plansza wraz z zestawem 35 heksagonalnych żetonów dla każdej z armii.