Moloch – porady szczegółowe

Jak walczyć z Borgo:

  • Zrzuć Bombę w miejsce największego i najgroźniejszego skupiska mutantów.
  • Spróbuj wypchnąć Sztab Borgo ze środka planszy, jego najlepszej pozycji.
  • Zajmuj pozycje wokół swojego Sztabu najszybciej jak to możliwe.
  • Twój sieciarz z podwójną siecią będzie bardzo dobrą obstawą dla Sztabu wobec jednostek Borgo, nastawionych na walkę wręcz. Najlepiej trzymać go przy krawędzi planszy i otoczyć jednostkami, żeby utrudnić do niego dostęp. Samego Sieciarza ustaw tak, żeby jedną stroną sieciował Sztab, a drugą chronił się przed potencjalnym atakiem. Największym zagrożeniem dla niego będzie Zabójca (który może strzelić do niego przez własny Sztab) albo Sieciarz Borgo (który atakowałby w miejsce równoważących się sieci).

 

Jak walczyć z Posterunkiem:

  • Twój mur sprawdza się wobec większości strzelców w grze, ale z Posterunkiem będzie trudno: zdolność Sztabu Posterunku pozwala na zniszczenie twoich jednostek, a następnie na dosięgnięcie Sztabu w niższej inicjatywie. Bloker, Juggernaut, Opancerzony Łowca lub Opancerzony Wartownik powinni zatrzymywać ciągły ogień niektórych jednostek. Zawsze zwracaj uwagę na to, jak są ustawione pancerzem.
  • Posterunek zdecydowanie dominuje nad tobą mobilnością armii. Niweluj tę przewagę swoimi żetonami Odepchnięcia.
  • Im więcej wystawiasz jednostek na planszę (zwłaszcza tych opancerzonych i/lub wytrzymałych), tym mniej szans na ucieczkę będzie miał Sztab Posterunku. Jeśli ci się to uda, skoncentruj wtedy na nim swój ogień. Bardzo dobrze będzie, gdy zasieciujesz przy tym jego Sztab. Jeśli to ci się uda, wtedy dodatkowo ochraniaj Sieciarza (np. trzymaniem go w rogu, otoczeniem własnymi jednostkami lub podpięciem do niego Medyka).
  • Warto rozważyć, czy tobie nie będzie opłacało się postawić Sztab na środku planszy, a następnie wylewać swoich żołnierzy na wszystkie obszary pola walki, szczególnie na brzegi planszy, aby przeciwnik nie miał dokąd uciec. Niektórym ta strategia ułatwia walkę z Posterunkiem.
  • Zawsze staraj się eliminować jednostki przeciwnika z planszy. Dlatego warto trzymać jakieś jednostki za Sztabem Posterunku, aby przeciwnik tracił jednostki strzelające zza niego. A kiedy zrzucasz Bombę – to zawsze tak, żeby zgładzić jak najwięcej ludzi.
  • Nie pozwalaj, żeby przeciwnik usuwał przy pomocy Komandosa jednostki wokół twojego Sztabu, aby utorować drogę dla Likwidatora.
  • Działko Gaussa przyda się do tego, aby jednocześnie ostrzeliwać żołnierzy strzelających zza Sztabu Posterunku, jak też sam Sztab przeciwnika.
  • Niszcz Zwiadowców Posterunku – dzięki zwiększonej inicjatywie oraz zdolności powtarzania akcji, żołnierzom ludzkości może udać się zniszczyć twoje wytrzymałe jednostki, zanim te zdążą zaatakować jego Sztab.
  • Zniszcz Centrum rozpoznania.

 

Jak walczyć z Hegemonią:

  • Masz wytrzymalsze jednostki niż Hegemonia, ale ona na ogół dysponuje większą siłą ciosu i wyższą inicjatywą. Staraj się nie wyrzucać Medyka ani Zwiadowcy.
  • Hegemończycy potrzebują atakować twój Sztab w bezpośrednich atakach wręcz. Twój Sieciarz z szeroko rozstawionymi sieciami bardzo im to utrudni.
  • Powal Bombą jak najwięcej Hegemończyków.
  • Koniecznie zniszcz Transport przeciwnika.

 

Jak walczyć z Nowym Jorkiem:

  • Twoje pięć żetonów Odepchnięcia będzie miało tu wielorakie zastosowanie, zaczynając na torowaniu sobie drogi do Sztabu Nowego Jorku, a kończąc na odpychaniu jego własnych jednostek na swoje Miny. Pamiętaj, że nowojorczyk odsunięty od swojego Sztabu traci dodatkowy punkt wytrzymałości!
  • Nowy Jork będzie blokował dostęp do Sztabu swoimi jednostkami. Dlatego próbuj ostrzeliwać Sztab przeciwnika jednostkami o różnej inicjatywie, co może pozwolić na dosięgnięcie go.
  • Mur wokół Sztabu Nowego Jorku nie jest żadną przeszkodą dla twojego Działka Gaussa.
  • Bomba to świetny żeton na osłabienie muru lub zrobienie w nim wyłomu. Nada się też do zniszczenie Min, o ile te ci bardzo przeszkadzają.
  • Eliminuj Strzelców wyborowych, którzy za nic mają mur wokół twojego Sztabu.
  • Sierżant Nowego Jorku potrafi pomóc w torowaniu drogi do twojego Sztabu. Wyeliminuj go.

 

Jak walczyć z Neodżunglą:

  • Twój Sieciarz ma bardzo użyteczne rozstawienie sieci. Ułóż go obok Sztabu Neodżungli, najlepiej w ostatnim pierścieniu planszy tak, aby jednym kierunkiem działania sieci sieciował ten Sztab, a drugim chronił się przed ewentualnym atakiem. Ewentualnie możesz wykorzystać Sieciarza w analogiczny sposób, broniąc dostępu do swojego Sztabu – zadbaj, by przeciwnik nie znalazł innej drogi do zaatakowania go. Pamiętaj, Neodżungla nie ma żadnych jednostek strzelających! Jest to szczególnie skuteczne, jeśli przeciwnik już się pozbył Małej bomby.
  • Odepchnięcie nie jest szaleńczo skuteczne do przerywania Macierzy, ale potrafi nieźle namieszać – na przykład wtedy, gdy odsuniesz jednostkę przeciwnika od modułu i wstawił swoją na jej miejsce.
  • Jeśli używasz Działka Gaussa, staraj się, aby strzelało w jak najwięcej jednostek Neodżungli – to skutecznie pokawałkuje jej Macierz.
  • Pewną taktyką jest trzymanie swojego Sztabu równolegle wobec Sztabu przeciwnika, na drugim końcu planszy. Z daleka będziesz mógł bezpiecznie ostrzeliwać jednostki Neodżungli. To skuteczna, ale nie zawsze bezpieczna taktyka, szczególnie mając na uwadze, że masz tylko 4 żetony Bitwy, a Neodżungla posiada kilka pancerzy w talii i dużo Medyków. Poza tym, Macierz przeciwnika może zdążyć niebezpiecznie się rozbudować, zanim dojdzie do jakiejś bitwy.
  • Bomba przyda się nie tylko do zniszczenia jednostek przeciwnika, ale również do zniszczenia Korzeni.
  • Niech twoje jednostki atakują różne pola w różnych segmentach inicjatywy, żeby rozszarpywać pociskami jak największe połacie Macierzy.
  • Nie trzeba chyba wspominać, jakie spustoszenie robi Bomba w Macierzy, prawda? Celuj nią zawsze w moduły.

 

Jak walczyć ze Smartem:

  • Twój przeciwnika ma nad tobą przewagę mobilności, zwłaszcza, jeśli ustawi swój Sztab w centrum planszy. Spróbuj zapędzić go żetonami Odepchnięcia w róg planszy, a jego przewaga znacznie zmaleje.
  • Odpychaj jednostki przeciwnika od jego Sztabu.
  • Niszcz Działka Gaussa przeciwnika.
  • Niszcz Matki przeciwnika, są świetnymi modułami do torowania sobie drogi do twojego Sztabu.
  • Bomba zrzucona w największe skupisko jednostek Smarta (zazwyczaj w centrum planszy, wokół jego Sztabu) będzie bardzo dotkliwym ciosem…

 

Jak walczyć z Vegas:

  • Wykorzystuj żetony Odepchnięcia do odpychania jednostek Vegas na jego własne Miny oraz do odpychania żetonów ze zdolnością Przejęcia Kontroli.
  • Bezwzględnie wykorzystuj przewagę liczebności swoich żołnierzy. Niech nikt z Vegas nie przeżyje.
  • Gdy otaczasz swój Sztab, najbezpieczniej obwarować się modułami lub Blokerami – nawet jeśli one zostaną przejęte, nie zrobią szkody twojemu Sztabowi. W żadnym razie nie twórz muru z wytrzymałych jednostek walczących (Klaun, Szturmowiec, Juggernaut, Działko Gaussa, Obrońca).
  • W walce z każdym przeciwnikiem musisz uważać na rozstawienie swoich jednostek strzelających, ale walcząc z Vegas musisz na to uważać szczególnie, aby nie mogły one zaatakować twojego Sztabu.

 

Jak walczyć ze Stalową Policją:

  • Pamiętaj, że żołnierze Stalowej Policji są niemal tak zakuci jak ty, choć nie mają aż tak dużej wytrzymałości jak jednostki Molocha. Dodatkowo, mają trzech Sędziów ze zdolnością Odbicia. Dlatego musisz spodziewać się silnego oporu ze strony tej armii.
  • Unikaj strzelania zza własnego Sztabu. Jest to ryzykowna strategia, bo przeciwnik może wystawić Sędziego w taki sposób, aby odbijał twoje strzały w stronę Sztabu Molocha, a chyba nie chcesz, aby twój Szturmowiec zadawał w każdej bitwie własnemu Sztabowi aż cztery obrażenia? Dodatkowo Sędziowie mają Mobilność, dlatego wyeliminuj ich najszybciej jak to tylko możliwe, najlepiej przez atak z kilku stron naraz.
  • Jeżeli Sędziowie cię irytują, zamień Klauna w Bombę – Odbicie nie uchroni Sędziów przed jego eksplozją.
  • Otocz swój Sztab ścianą opancerzonych żołnierzy – nawet zasieciowani, będą chronili Sztab przed ostrzałem.
  • Jeśli przeciwnik kryje swój Sztab w rogu planszy, spróbuj go stamtąd wybić przy pomocy Odepchnięcia. W ten sposób bardziej wystawisz go na atak.
  • Jednostki strzeleckie o różnej inicjatywie i/lub połączone z Matką świetnie radzą sobie w przedzieraniu się przez obstawę Sztabu przeciwnika, a następnie do ostrzeliwania samego Sztabu. Z tego samego powodu powinieneś niszczyć Sierżantów Stalowej Policji.
  • Pamiętaj, że Odbicie chroni Sędziego przed Działkiem Gaussa, ale mimo to Działko trafia kolejne jednostki na linii strzału.

 

Jak walczyć z Dancerem:

  • Otocz jednostki Dancera i nie pozwalaj im się ruszać. Najlepszym wsparciem będzie twój sieciarz z podwójnym kierunkiem sieciowania, który skutecznie przyblokuje do dwóch Obiektów naraz.
  • Korzystaj z Odepchnięcia do psucia szyku przyjętego przez Obiekty oraz do unikania ataków na swój Sztab. Blokuj dostęp do Sztabu po odepchnięciu.
  • Obiekty raczej przeżyją atak Bombą, ale to ci daje pewne 3 rany dla Obiektów – co nie znaczy, że Bomba jest zawsze bezpieczna dla twoich jednostek.
  • Działko Gaussa przydaje się do atakowania kilku Obiektów naraz.
  • Obiekty będą mogły z łatwością schodzić z linii strzału twoich żołnierzy (lub torować sobie drogę ucieczki dzięki kombinacji Akcja + Ruch albo Odepchnięcie + Ruch), dlatego staraj się nie skupiać swojej siły ognia na jednym Obiekcie.
  • Staraj się nie tracić swoich modułów zwiększających siłę ataku. Zwiadowcy również są ważni.
  • Spróbuj zasieciować dwie jednostki przeciwnika naraz i zablokować im drogę ucieczki. Wtedy spróbuj również skoncentrować na nich swój ogień.

 

Jak walczyć z Sharrash:

  • Odpychanie Moździerzy jest szczególnie skuteczne, ponieważ one strzelają na obszar oddalony o jedno pole, a nie na pierwszą napotkaną jednostkę przeciwnika.
  • Odpychaj również od siebie Ładunki wybuchowe.
  • Otaczaj Sztab Sharrash, nie pozwól mu na ucieczkę. A jeśli obok Sztabu Sharrash znajduje się żeton z cechą Podziemny, nie traktuj przeciwnika jako osaczonego.
  • Sharrash będzie często próbowało uciec z linii strzału twoich jednostek. Z tego względu korzystaj z żetonów Odepchnięcia i rozstawiaj swoich strzelców w taki sposób, aby ich pociski leciały w różnych kierunkach.
  • Jeśli uda ci się Sieciarzem zatrzymać Sztab Sharrash, postaraj się go nie utracić i atakuj Sztab przeciwnika kiedy to tylko możliwe.
  • Uderzaj zmutowane szczury tam, gdzie jest ich najwięcej, np. przy pomocy Łowców, Działka Gaussa, Bomby czy Klauna. Jak najbardziej opłacalne jest niszczenie jak największej liczby modułów przeciwnika.
  • Pamiętaj – sparaliżowany Klaun nie może zamienić się w Bombę.

Czym jest Neuroshima Hex?

Neuroshima Hex 3.0Neuroshima Hex - jest to strategiczno-taktyczna gra planszowa autorstwa Michała Oracza oparta o grę fabularną Neuroshima, wydana została przez Wydawnictwo Portal w 2005 roku. Rozgrywka (dla 2-4 graczy) polega na prowadzeniu wybranej armii do zwycięstwa poprzez obronę własnego sztabu oraz zniszczenie sztabu przeciwnika. W skład gry wchodzi plansza wraz z zestawem 35 heksagonalnych żetonów dla każdej z armii.