Pierwsze informacje na temat Mistrzostw Polski 2019

Napisał w kategorii Mistrzostwa Polski dnia 1 marca 2019 o godz. 17:09.

Poznaliśmy pierwsze postanowienia dotyczące zmian w turniejowych rozgrywkach w Neuroshimę Hex na sezon 2019!

Roman Cupek (po lewej) i Aleksander Jarasz (po prawej)

Aleksander Jarasz, czyli oficjalny koordynator Mistrzostw Polski w Neuroshimę Hex z ramienia Portal Games, wraz z Romanem Cupkiem – sędzią tychże mistrzostw – opublikowali wczorajszego wieczora półgodzinny materiał filmowy na facebookowej grupie poświęconej naszej ulubionej grze.

Obecność tych dwóch osób w jednym miejscu nie mogła być przypadkowa i musiała dotyczyć postanowień dotyczących Neuroshimy Hex! Od styczniowych finałów Mistrzostw Polski toczyło się mnóstwo żywiołowych dyskusji na temat zasad przeprowadzania turniejów (mistrzowskich i eliminacyjnych). Rozmowy te odbywały się na wielu polach: pomiędzy graczami, pomiędzy graczami a Portalem (w co zaangażował się nawet sam Ignacy Trzewiczek), a także wewnątrz samego wydawnictwa.

Dyskusje te zaowocowały szeregiem maili do Aleksandra Jarasza, ankiet i sondaży na facebookowej grupie, a w tym także wspólnym, niemalże oficjalnym, stanowiskiem graczy (żeby zapoznać się z pomysłami fanów, zapraszamy do lektury postów na grupie wraz z przepastnymi komentarzami).

Jednak kiedyś musiał nastąpić moment podjęcia decyzji, bez których nie możemy zacząć tegorocznych rozgrywek eliminacyjnych i opublikowany wczoraj materiał filmowy jest tych decyzji zapowiedzią.

Pokrótce, czego się dowiedzieliśmy?

  • organizowanie eliminacji do Mistrzostw Polski w Neuroshimę Hex! 2019 rusza od 15. marca
  • styczniowy finał Mistrzostw będzie dwudniowy i podzielony na etap grupowy – 1. dnia i pucharowy – 2. dnia
  • gracze, którzy zakwalifikują się do finału, będą mieli opłacony nocleg przez wydawnictwo
  • zmieniony zostanie sposób wybierania armii do turniejowych pojedynków
  • zostaną ujednolicone zasady przeprowadzania eliminacji
  • regulamin zostanie wyraźnie i czytelnie rozdzielony na część dotyczącą eliminacji i część dotyczącą Mistrzostw
  • dopuszczona zostanie możliwość odrzucania jednego z trzech żetonów na końcu ruchu
  • małe punkty pozostaną tie breakerem, decydującym o kolejności graczy z tymi samymi wynikami
  • małe punkty z tzw. „BYE’a” zostaną zmniejszone do +7

Największe emocje na finałach ubiegłych mistrzostw wywoływała chyba dyskusja dotycząca zasady odrzucania jednego z trzech żetonów, o czym już wspominaliśmy. Teraz już mamy potwierdzenie – wydawnictwo wraz z sędzią turniejowym uginają się nieco, dostosowując do przyzwyczajeń graczy, jednak nie do końca. Nadal trzeba zdecydować, który żeton odrzucamy, zanim przeciwnik będzie musiał podjąć jakąkolwiek decyzję w trakcie naszej tury.

Jednak w tym momencie najbardziej emocjonujący wydaje się być fakt wprowadzenia nowych zasad, na których przeprowadzane będą nadchodzące mistrzostwa wraz z eliminacjami. Myślę, że większość graczy spodziewała się jednego z dwóch rozwiązań: albo nic się nie zmieni, albo zostanie wprowadzona zasada banowania (gracze przed pojedynkiem wybierają sobie nawzajem po jednej armii, która nie będzie mogła wziąć udziału w tym starciu). I tu mamy niespodziankę!

Portal zdecydował się na kompletnie inne rozwiązanie. Na eliminacje do MP w tym roku każdy z graczy będzie przychodził z… 5-oma armiami!

I żadna z tych armii nie będzie mogła być użyta ponownie, dopóki dany gracz nie dotrze do fazy pucharowej, kiedy to zużyte armie zostaną dopuszczone do ponownego użycia. Co więcej, ilość rund w systemie szwajcarskim w turniejach nie przekraczających 20-u osób zostaje na sztywno ustalona i są to 4 rundy niezależnie od ilości graczy, tak samo z fazą pucharową, która jest rozgrywana dla najlepszych czterech graczy i może być pominięta (nie musi) w przypadku, gdy uczestników turnieju jest 12-u lub mniej.

Nie wiemy jeszcze dokładnie jak różnić się od eliminacji będzie turniej finałowy w trakcie Portalconu.

Ogłoszone zmiany mogą budzić wątpliwości – już zresztą to się dzieje i pewnie szybko nie przestanie. Zainteresowanych graczy jest tak dużo, że trudno oczekiwać po nich zgodności i jednomyślności, w związku z czym wartą zaznaczenia jest odwaga i otwartość organizatorów Mistrzostw Polski z jaką modyfikują turniejowe rozgrywki w Neuroshimę Hex. W odpowiedzi na potrzeby graczy i fanów, są gotowi na drastyczne i rewolucyjne zmiany. Czas pokaże, czy poprawi to jakość i atrakcyjność turniejowych zmagań. Jeśli interesują Was szczegóły wczorajszych ogłoszeń, zachęcamy do obejrzenia wczoraj opublikowanego filmiku.

Do zobaczenia przy planszach!

Komentarze:

Dodaj komentarz:

Czym jest Neuroshima Hex?

Neuroshima Hex 3.0Neuroshima Hex - jest to strategiczno-taktyczna gra planszowa autorstwa Michała Oracza oparta o grę fabularną Neuroshima, wydana została przez Wydawnictwo Portal w 2005 roku. Rozgrywka (dla 2-4 graczy) polega na prowadzeniu wybranej armii do zwycięstwa poprzez obronę własnego sztabu oraz zniszczenie sztabu przeciwnika. W skład gry wchodzi plansza wraz z zestawem 35 heksagonalnych żetonów dla każdej z armii.