Meta gry: jak zmieniały się strategie w Neuroshimie Hex na przestrzeni lat

Neuroshima Hex to jedna z najbardziej znanych polskich gier planszowych, RPG. Wydana została w 2005 roku, więc obchodzi 20-lecie. Na przestrzeni lat nie tylko zdobywała popularność, ale także przechodziła ewolucje, związane z samymi strategiami możliwymi do wykorzystania podczas rozgrywki.

Meta gry: jak zmieniały się strategie w Neuroshimie Hex na przestrzeni lat

Jak to wyglądało na początku?

Gdy gra pojawiła się na rynku, gracze mogli wybrać jedną z czterech podstawowych armii: Posterunek, Mutanci Borgo, gangi Hegemonii lub maszyny Molocha. Każda z armii reprezentowana była przez 35 żetonów. Od tego czasu armii przybyło i mamy ich obecnie ponad 20! Dla każdej armii obowiązuje inna strategia, a wiele zależy od tego, z kim trzeba się zmierzyć, gdyż każda nacja ma plusy i minusy.

W pierwszych latach funkcjonowania gry najczęściej gracze stawiali na myślenie taktyczne. Przypomina to kasyno internetowe na prawdziwe pieniądze, gdzie zwłaszcza w grach karcianych jak poker gracze tworzą taktykę, której trzymają się do końca rozdania. Uczestnicy rozgrywki w Neuroshima Hex początkowo stawiali na budowanie silnych pozycji wokół sztabu. Obowiązywała doktryna, w której najpierw należało się zabezpieczyć, a dopiero potem można było myśleć o agresywnych ruchach. Ustawiano żetony, aby blokować ruchy przeciwnika, wykorzystując jego błędy, aby przejąć inicjatywę.

Pierwsze i dalsze ewolucje

Początkowo gracze mieli do wyboru tylko 4 frakcje. To też powodowało, że z czasem osoby często stawiające na rozgrywkę, opanowały każdą z nich, więc ich ruchy oparte były na konkretnych schematach – podobnie jak w szachach.

Wraz z kolejnymi dodatkami i nowymi armiami pojawiało się więcej opcji. Każda nowa frakcja niosła ze sobą specyficzny styl gry i dodatkowe mechaniki, co wpływało na strategie obronne i do ofensywne.

Zamiast z góry obranej strategii, stawiano na szybkie dostosowywanie się do wydarzeń. I właśnie taka elastyczność stała się elementem dominującym wśród doświadczonych graczy.

Każda wprowadzana nowa armia zmieniała obraz pola gry, gdyż ma specyficzne umiejętności, które mogą niwelować przewagę drugiej armii. Weźmy dla przykładu Stalową Policję, która opiera się na żelaznej defensywie, z nastawieniem na szybkie kontrataki. Frakcja Vegas stawia na przejmowanie kontroli nad żetonami oponenta. Neodżungla jest określana jako bardzo losowa, więc sporo zależy od szczęścia w trakcie losowania.

Armii jest ponad 20 i praktycznie każda jest unikalna. Jedne są oparte na losowości, inne zaś wymagają trzymania się pewnych schematów, więc możliwości mamy wręcz ogrom.

Jak to dziś wygląda?

Jak to dziś wygląda?

Neuroshima Hex przeszła ewolucje, które uczyniły z niej bardziej wciągającą i wymagającą grę. Gdybyśmy mieli do czynienia wyłącznie z podstawą, to zapewne gra ta szybko mogłaby się znudzić - można tu w pewnym sensie porównać to do szachów. Wytrwali gracze lubią korzystać z konkretnych schematów, ale dla osób ceniących sobie nieprzewidywalność, nowe armie okazały się strzałem w 10.

I właśnie wiele widać na poziomie elastyczności. O wiele więcej osób ceni sobie możliwość wykorzystania różnych opcji w czasie bitwy, aniżeli sztywne trzymanie się z góry wybranej jednej ścieżki. Można wręcz stwierdzić, że osoby często grające Neuroshima Hex bardziej cenią sobie możliwość przewidywania ruchów przeciwników, co z kolei wymusza na nich konkretne decyzje. Co więcej, ścieżek ruchu, rozwoju może być kilka, więc strategie mogą cały czas ewoluować.

Warto jednak też pamiętać o tym, że na rynek wprowadzane są nowe rozwiązania. Świetnym tego przykładem jest Neuroshima Hex: Battle, gdzie rozgrywka przewidziana jest tylko dla 2 graczy, a każdy z nich kontroluje 1 z 2 dostępnych frakcji. To też powoduje, że nadal poszukiwane są alternatywne rozwiązania dla graczy, zwłaszcza tych, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z tym światem.

Podsumowując nasze rozważania, można stwierdzić, że w ciągu obecności tej gry na rynku, zauważone zostały dość istotne zmiany w strategii graczy. Przede wszystkim było to odejście od utartych schematów, które dominowały w pierwszej fazie obecności gry na rynku. Obecnie o wiele bardziej ceniona jest wśród graczy właśnie elastyczność, gdzie stawia się mocno na szybkie reagowanie na zmieniające się sytuacje, a także wykorzystywanie wielu dodatkowych możliwości dla każdej z dostępnych frakcji.

🔙 Powrót do listy artykułów.

Czym jest Neuroshima Hex?

Neuroshima Hex 3.0Neuroshima Hex - jest to strategiczno-taktyczna gra planszowa autorstwa Michała Oracza oparta o grę fabularną Neuroshima, wydana została przez Wydawnictwo Portal w 2005 roku. Rozgrywka (dla 2-4 graczy) polega na prowadzeniu wybranej armii do zwycięstwa poprzez obronę własnego sztabu oraz zniszczenie sztabu przeciwnika. W skład gry wchodzi plansza wraz z zestawem 35 heksagonalnych żetonów dla każdej z armii.