Od zachodu do wschodu: różnice między zachodnimi i japońskimi grami MMORPG

W świecie MMORPG (Massively Multiplayer Online Role-Playing Games) istnieją znaczne różnice między grami wyprodukowanymi na Zachodzie a grami opracowanymi w Japonii. Oczywiście dotyka to wielu rzeczy, Japonia i Zachód są bardzo różne i mają bardzo różne historie, filmy, kasyna skrill, komiksy – wszystkie istnieją tu i tam, ale ich kod kulturowy jest zupełnie inny. A co z grami?

Zachodnie gry MMORPG, takie jak World of Warcraft i Guild Wars, historycznie koncentrowały się na świecie gry 3D, w którym gracze mogą się swobodnie poruszać i eksplorować. To był jeden z głównych aspektów wyróżniających zachodnie gry. Rozgrywka generalnie koncentrowała się na wykonywaniu zadań, walce grupowej i budowaniu postaci. Elementy PvP (gracz kontra gracz) były również bardzo ważne w zachodnich grach MMORPG.

Japońskie gry MMORPG, takie jak Final Fantasy XIV i Phantasy Star Online, charakteryzowały się bardziej rygorystycznym i skoncentrowanym podejściem do rozgrywki. Często oferowali bardziej liniową i fabularną rozgrywkę. Ponadto japońskie gry MMORPG kładły większy nacisk na socjalizację i grę kooperacyjną.

Pierwsze kroki w świat MMORPG

Pierwsze gry MMORPG na Zachodzie, takie jak Ultima Online i EverQuest, wyrosły z tradycji stołowych gier RPG, takich jak Dungeons & Dragons. Te gry kładły nacisk na swobodę gracza i aspekt dla wielu graczy, umożliwiając graczom interakcję ze sobą w dużych otwartych światach. Skupiły się one na tworzeniu złożonych systemów ekonomicznych i społecznych, a także dały graczom swobodę w wyborze celów i metod ich osiągania.

Główne czynniki, które wywarły wpływ na rozwój zachodnich gier MMORPG, to szał na stołowe gry fabularne oraz chęć tworzenia bardziej realistycznych i wciągających wirtualnych światów. Doprowadziło to do większego nacisku na swobodę graczy i ich możliwość wpływania na świat gry. Twórcy postawili na pierwszym miejscu stworzenie dużych, złożonych i dynamicznych światów gry, w których gracze mogliby naprawdę poczuć się częścią wirtualnego społeczeństwa.

Z drugiej strony, wczesne japońskie gry MMORPG, takie jak Ragnarok Online i Final Fantasy XI, były bardziej liniowe i oparte na fabule. Woleli zarządzać rozgrywką, wprowadzając graczy w starannie zaplanowane fabuły i stawiając przed nimi konkretne wyzwania i przeszkody. Gry te kładły również nacisk na elementy współpracy i komunikacji, zachęcając graczy do wspólnej zabawy.

Z drugiej strony japońskie gry MMORPG były mocno inspirowane japońskimi grami fabularnymi (JRPG), takimi jak serie Final Fantasy i Dragon Quest. Wpłynęło to na ich podejście oparte na fabule i nacisk na postacie i ich rozwój. Ponadto społeczne aspekty japońskiego społeczeństwa, takie jak kolektywizm i współzależność, znajdują odzwierciedlenie w ich podejściu do tworzenia gier MMORPG, w których gracze są często zachęcani do współpracy i utrzymywania bliskich więzi społecznych w grze.

Grafika i projektowanie

Zachodnie gry MMORPG często wybierają realistyczny lub półrealistyczny styl graficzny, odzwierciedlający preferencje zachodnich odbiorców. Preferują też ciemniejsze i poważniejsze tony w swoich opowieściach i światach.

Japońskie gry MMORPG często wykorzystują grafikę bardziej kolorową i anime, co jest zgodne z tradycjami i preferencjami japońskich graczy. Japońskie gry często charakteryzują się wyższym poziomem szczegółowości postaci i ubrań, a także bardziej zróżnicowanymi i bogatszymi światami.

Fabuła i narracja

W zachodnich grach MMORPG fabuła często służy jako tło rozgrywki. Gracze swobodnie eksplorują świat i wykonują zadania w trakcie rozwijania swojej postaci. Fabuła może być rozbudowana, ale nie zawsze jest na pierwszym miejscu.

Wręcz przeciwnie, japońskie gry MMORPG często kładą duży nacisk na fabułę. Rozgrywka w nich jest ściśle powiązana z fabułą, a gracze często przechodzą przez całą historię w ramach rozgrywki.

Wniosek

Podsumowując, zarówno zachodnie, jak i japońskie gry MMORPG mają swoje unikalne cechy, które czynią je atrakcyjnymi dla różnych odbiorców. Podczas gdy zachodnie gry oferują większą swobodę eksploracji i koncentrują się na PvP, japońskie gry koncentrują się bardziej na fabule i socjalizacji.

Jednak niezależnie od pochodzenia, wszystkie gry MMORPG oferują możliwość zanurzenia się w innych światach, komunikowania się i współpracy z innymi graczami, co czyni ten gatunek tak atrakcyjnym dla wielu graczy na całym świecie.

🔙 Powrót do listy artykułów.

Czym jest Neuroshima Hex?

Neuroshima Hex 3.0Neuroshima Hex - jest to strategiczno-taktyczna gra planszowa autorstwa Michała Oracza oparta o grę fabularną Neuroshima, wydana została przez Wydawnictwo Portal w 2005 roku. Rozgrywka (dla 2-4 graczy) polega na prowadzeniu wybranej armii do zwycięstwa poprzez obronę własnego sztabu oraz zniszczenie sztabu przeciwnika. W skład gry wchodzi plansza wraz z zestawem 35 heksagonalnych żetonów dla każdej z armii.