Garść statystyk i eliminacje do Mistrzostw Polski 2019

Napisał w kategorii Turnieje dnia 22 marca 2019 o godz. 17:16.

Nowy sezon turniejowych rozgrywek w Neuroshimę Hex! ruszył z kopyta. Poza trwającymi w całej Polsce ligami, mamy za sobą trzy turnieje eliminacyjne, które wyłoniły już trzech uczestników styczniowych finałów.

Są nimi: Marcin Onderka, Paweł Cach oraz Kacper Sykut (GRATULACJE!), nie licząc zakwalifikowanego automatycznie Mistrza Grześka Krzewskiego.
Przed nami kolejne eliminacje, z okazji których chcemy podzielić się z Wami statystykami przygotowanymi przez Gdańską Graciarnianą Ligę, oby okazały się pomocne przy wyborze armii w nadchodzących turniejach!

Na początek przypomnienie – informacje na temat Mistrzostw Polski 2019, turniejów eliminacyjnych, listy zakwalifikowanych możecie zawsze sprawdzać tutaj– na oficjalnej stronie wydawnictwa.

Przed nami turnieje w:

  • Krośnie (23.03 o 15:00)
  • Lublinie (24.03 o 10:00)
  • Gdańsku (24.03 o 16:30)
  • Gliwicach (30.03 o 11:00)
  • Świdniku (30.03 o 13:00)
  • Warszawie (06.04 o 11:00)
  • Goleszowie (06.04 o 11:30)
  • Rzeszowie (13.04 o 11:00)
  • Szczyrku (19.05 o 19:00)


Szczególnie zapraszamy na najbliższe – do Krosna, Lublina, a już najbardziej (wybaczcie ten patriotyzm lokalny) do gdańskiej Graciarni, gdzie w niedzielę będzie miał miejsce szczególny – urodzinowy turniej, w trakcie którego uczestnicy będą mieli szansę zdobyć więcej nagród z okazji 2. rocznicy założenia lokalu!

Jakie są wrażenia uczestników już przeprowadzonych turniejów eliminacyjnych?
Na pewno nie są one pozbawione emocji – zwycięzcy chwalą nowy format wyboru armii, przegrani krytykują, a mimo to większość jest zgodna, że nowe zasady premiują uniwersalne umiejętności w grze i różnorodność stosowanych taktyk. Teraz doprowadzenie do najkorzystniejszego dla siebie starcia graniczy z cudem, a każdy pojedynek gwarantuje dużo więcej wylanego – przez rozgrzany mózg – potu, już w fazie decyzji, czym zagrać!

Wiedzieliśmy, jak zapewne każdy z graczy, że mimo zbalansowania armii, pojawiają się tendencje, w których niektórym armiom łatwiej wygrywa się z innymi, dlatego zainspirowani słowami pierwszego Mistrza Polski w Hexa! – Marka Tkacza, że Neuroshima Hex! to mieszanka taktyki, szczęścia i… statystyk, zakładając ligę w Gdańsku, chcieliśmy, żeby była ona okazją do częstszego grania w naszą ulubioną planszówkę, treningu przed MP, jak i inicjatywą do zebrania danych statystycznych. Wszystkie założenia udało nam się spełnić – poznając przy tym mnóstwo wyśmienitych graczy – jednak mimo blisko 400-u rozegranych partii, niektóre z armii spotkały się ze sobą raz, dwa razy lub czasem nawet nigdy. W związku z czym, plan zbierania hexowych statystyk, poszerzamy na całą Polskę i będziemy je analizować na podstawie gier wysyłanych do ogólnopolskiego Rankingu.

Tymczasem chcemy się z Wami podzielić tym, co ustaliliśmy podczas pierwszego sezonu Gdańskiej Graciarnianej Ligi. Wszystkie wyniki prezentujemy na grafikach poniżej. Są to następująco: skuteczność armii, częstość wyboru danej armii, skuteczność graczy, a następnie zestawienie pięciu najsłabszych i pięciu najsilniejszych oponentów danej frakcji.

Poza armijnym podium, na którym w Gdańsku znalazły się odpowiednio: Mephisto, Dancer i Stalowa Policja, w oczy rzuca się fakt, że Stalowa Policja, będąc najczęściej używaną frakcją, przy jednoczesnym miejscu na podium, wydaje się być najskuteczniejszą armią wśród graczy graciarnianej ligi.

Kolejną ciekawostką jest to, że najskuteczniejszym graczem ligi był nie Grzesiek Krzewski, a Filip Hołdakowski z Warszawy, który odwiedził nas dwa razy w trakcie wakacji, za każdym razem nad nami triumfując. Gratulujemy, Filip!

Z wniosków i analiz na bazie zebranych przez nas danych, można by napisać pokaźny esej, dlatego już Wam pozostawię przyjemność dokładnego analizowania zależności między armiami.
Jednocześnie chciałbym podziękować mojemu bratu – Marcinowi Garnowskiemu za napisanie programu, który nam ułatwił zamienienie wyników gier w konkretne statystyki. Na szczęście Marcin nie osiadł na laurach i już pisze czwartą, jak nie piątą, wersję programu, w którym będziemy zbierać i analizować wszystkie gry z całej Polski – wystarczy, że wyślecie je nam lub Kajtkowi przy okazji rankingu.

Mam nadzieję, że zebrane tu informacje okażą się Wam przydatne w trakcie gier eliminacyjnych. Do zobaczenia przy planszy!

Dodaj komentarz:

Czym jest Neuroshima Hex?

Neuroshima Hex 3.0Neuroshima Hex - jest to strategiczno-taktyczna gra planszowa autorstwa Michała Oracza oparta o grę fabularną Neuroshima, wydana została przez Wydawnictwo Portal w 2005 roku. Rozgrywka (dla 2-4 graczy) polega na prowadzeniu wybranej armii do zwycięstwa poprzez obronę własnego sztabu oraz zniszczenie sztabu przeciwnika. W skład gry wchodzi plansza wraz z zestawem 35 heksagonalnych żetonów dla każdej z armii.