Recenzja Babel 13: Nowy Jork vs Neodżungla i konkurs!

Napisał w kategorii Armie dnia 24 sierpnia 2013 o godz. 17:17.

Co prawda dodatek Babel 13 swoją premierę miał już bardzo dawno temu, ale niedawno obie armie: Nowy Jork i Neodżungla zostały ponownie wydane jako dodatki armijne, a pliki terenu udostępnione za darmo do pobrania dla wszystkich zainteresowanych. Z tej okazji warto przypomnieć obie armie i przy okazji zorganizować konkurs z nagrodami.

Ender bardzo ucieszył mnie, dając możliwość wystawienia mojego kunsztu pisarskiego na próbę przed czytelnikami znanego wśród fanów Neuroshimy Hex serwisu. Jako, że wśród tutejszej publiki jestem jeszcze nieznany, warto, abym napisał coś o sobie. Mam diastemę, heterochromię i jestem piegowaty. Pomysł stojący za stworzeniem armii Neodżungli wydaje się być równie nieszablonowy jak ten opis.

Oto bowiem ciężar strategii skupia się na rozbudowie Macierzy, dzięki której moduły mogą użyczać swoich korzystnych właściwości praktycznie dowolnej innej jednostce armii. Wymóg jest taki, by istniał nieprzerwany ciąg żetonów, który połączy je obie ze Sztabem. Umiejętne korzystanie z tej funkcjonalności jest niezbędne do osiągnięcia sukcesu, bowiem jednostki ofensywne armii, zwanej powszechnie „Bambusem” są, dla zachowania równowagi, nieco słabsze niż u rywali. Co się odwlecze, to nie uciecze – skumulowanie kilku pozytywnych efektów sprawia, że w dalszej fazie gry Neodżungla może się wydać siłą nie do pobicia.

Inną wartą uwagi nowością jest Truciciel. Podczas ataku, poza zadaniem obrażeń, pozostawia on wrogiej jednostce porcję Jadu. Zatrucie jest nieodwracalne, trwa przez cały czas przebywania pechowego żetonu na planszy. Jest również szkodliwe, bowiem co bitwę, przed wszystkimi innymi ruchami, jednostka ta otrzymuje punkt obrażeń. Nie muszę chyba mówić, jaką satysfakcję daje otrucie wrogiego Sztabu na początku rozgrywki?

Niestety, w mojej opinii, zwiększa to zależność skuteczności Neodżungli od korzystnego losowania żetonów. Można mówić, że dotyczy to każdej z armii, jednak Truciciel jest jedną z nielicznych jednostek o tak długofalowym działaniu. O szczęściu można mówić także wtedy, gdy wcześnie trafi nam się żeton Korzeni. W bezpieczny sposób pomaga rozszerzyć zasięg Macierzy. Dla przeciwnika jest on trudno usuwalny, bo należy do nowej kategorii – Żetonów Podłoża. Drugim dostępnym w tym dodatku jest Mina.

Nie wiedzieć kiedy, znaleźliśmy się po drugiej stronie barykady, w Wielkim Jabłku. Miasto czasy świetności ma już za sobą, jednak ciągle trzyma się dzielnie jako ostoja ludzkości. Gra tą frakcją jest bliższa klasycznym armiom z podstawowej wersji gry, co nie znaczy, że autorzy poszli na łatwiznę metodą filozofów: Copy’ego i Paste’a. Obecność wspomnianej już Miny zdaje się krzyczeć, że Nowy Jork błyszczy raczej w obronie. Niewątpliwą perełką w szeregu jednostek są Szpiedzy, występujący w dwóch odmianach. Muszą być naprawdę elokwentni w gadce, bo potrafią przekonać wraże Moduły do użyczenia im swoich profitów. Ciekaw jestem, czy równie gładko idzie im z płcią piękną.

Wśród jednostek strzelających nietypowo prezentują się też Wyrzutnia Rakiet i Shotgun. Ilość obrażeń zadawanych przez tę drugą zależy od odległości od celu, ta druga może atakować zasłonięte cele, gdyż wystrzelony pocisk może malować na mapie esy-floresy i zakręcać w czasie lotu.

Miłym dodatkiem dla znudzonych standardową rozgrywką są predefiniowane scenariusze, połączone w kampanię – tytułowy „Babel 13”. Dodają one kolejny element do rozważenia przed ruchem – zachowanie jednostek może zmienić się zależnie od ich położenia na mapie. Pozwalają one w przystępny sposób zapoznać się z charakterystycznymi cechami nowych armii, choć i stare znajdą dla siebie miejsce.

Autorzy zrobili, co w ich mocy, by stworzyć atrakcyjny i niesztampowy dodatek do gry, która skradła już niejeden wieczór. Trzeba tylko podjąć największe wyzwanie i przekonać znajomych, że w ich napiętym grafiku znajdzie się czas na rozkosze łamania głowy nad starą, dobrą planszą z sześciokątów.

Konkurs!

Wygraj po jednym egzemplarzu dodatków armijnych Nowego Jorku i Neodżungli sponsorowanych przez Wydawnictwo Portal (jeśli nie chcesz czekać, to możesz kupić obie armie od razu bezpośrednio w sklepiku Portalu). Wystarczy, że odpowiesz na jedno proste pytanie:

„Która z tych armii wygrałaby bezpośredni pojedynek i dlaczego?”

Liczą się najciekawsze i najbardziej kreatywne odpowiedzi – przesyłajcie je na adres mailowy konkurs@neuroshimahex.pl w tytule maila wpisując „Konkurs Babel13”. Zabawa trwa tydzień – zgłoszenia przyjmowane są od 24.08.2013 (sobota), 17:00 do 31.08.2013 (sobota), 17:00. Powodzenia!

Komentarze:

Dodaj komentarz:

Czym jest Neuroshima Hex?

Neuroshima Hex 3.0Neuroshima Hex - jest to strategiczno-taktyczna gra planszowa autorstwa Michała Oracza oparta o grę fabularną Neuroshima, wydana została przez Wydawnictwo Portal w 2005 roku. Rozgrywka (dla 2-4 graczy) polega na prowadzeniu wybranej armii do zwycięstwa poprzez obronę własnego sztabu oraz zniszczenie sztabu przeciwnika. W skład gry wchodzi plansza wraz z zestawem 35 heksagonalnych żetonów dla każdej z armii.