Borgo – kontry na inne armie
Borgo kontra Bestie
(Deadbody vs Killer)
Plusy Borgo w starciu z Bestiami:
- Mobilność: jedyny ratunek przed kasacją sztabu z planszy
- Siłacze: neutralizacja Taranów i zadawanie sensownych obrażeń przeciwnikowi
- Sieciarz z atakiem: neutralizacja i anihilacja wszystkiego (tarany, Sępy, Alfa), okazjonalnie zadawanie obrażeń sztabom)
Minusy Borgo: w starciu z Bestiami:
- mało strzelców: nie radzi sobie z Sępami
- zbyt niska inicjatywa dla Alfy
- słabe ataki (mało zadawanych obrażeń)
- niska kontrola planszy (brak żetonów kontroli planszy poza Granatem)
Porada dla Borgo w starciu z Bestiami:
Defensywna gra, przed wszystkim nie dać dostępu do sztabu, eliminować Sępy jeśli jest tylko okazji (Asasyni i Sieciarze), chronić i użyć Oficerów oraz Siłaczy, słowem: minimalizacja strat, szukanie drobnych szans.
Borgo kontra Stalowa Policja
(Przewaga Stalowej Policji)
Plusy Borgo w starciu ze Stalową Policją:
- Sieciarze: wyłączenie sieci, w przypadku bliskości sztabów ciężko jest SP uchronić się przed obrażeniami, użyteczni w niszczeniu Sędziów
- Szpon: wielokierunkowe szybkie ataki łatwo neutralizują działanie Modułów SP
- Bitwy: duża ilość bitew pomaga skutecznie niszczyć Sędziów i inne kluczowe jednostki/moduły SP
Minusy Borgo w starciu ze Stalową Policją:
- mało żetonów natychmiastowych poza Bitwami: utrudnia to reagowanie na dynamiczne zmiany pozycji Sędziów i działanie Terroru
- brak pancerzy (poza Supermutantem): mega ważne przeciwko armii strzelającej
Porady Borgo w starciu ze Stalową Policją:
Sztab ustawiony w bliskości Sztabu przeciwnika, atakowanie i niszczenie jednostek przeciwnika (szybkie ataki i bitwy).
Borgo kontra Moloch
(Przewaga Moloch)
Plusy Borgo w starciu z Molochem:
- Mobilność: możliwość uciekania sztabem sód ostrzału Molocha
- Super-Mutant: jedyna opancerzona jednostka z wytrzymałością oraz potężnymi
- Granat: pozbycie się największego zagrożenia z okolicy nie ważne jak wielkie by ono nie było
- Sieciarz: kontra na wszystko, mogącą zniszczyć nawet Blokera, szansa na zadanie potężnych obrażeń Sztabowi przeciwnika
- Szpon i Assasyn: jednostki które, jeśli zagrane przy sztabie, mogą wyłączyć Łowcę z bitwy
Minusy Borgo w starciu z Molochem:
- Niska ilość jednostek z wytrzymałością: Bomba, Klaun i Gaus sieją spustoszenie
- Typowa strategii Borgo: (grupowanie jednostek naokoło sztabu) daje Molochowi dużo fajnych celów do zniszczenia
- niskie zadawane obrażenia: wrogie jednostki z wytrzymałością niszczą jednostki własne, ciężko neutralizować wolne, acz wytrzymałe jednostki Molocha
- prawie brak pancerzy: niska skuteczność w walce ze strzeleckimi armiami
- brak strzelców w niższych inicjatywach: brak opcji zadania obrażeń Sztabowi przeciwnika pierw oczyszczając linię strzału (problemy w zwalczaniu systematycznie budowanego bunkra
Porada dla Borgo w starciu z Molochem:
Jeśli przeciwnik pierwszy: sztab ustawić tak, by ciężko było w to miejsce strzelać ze wzmocnieniem od wrażego Sztabu, a jednocześnie w bliskości, by wykorzystać swoje jednostki zarówno do obrony jak i do ataku
Jeśli Borgo pierwszy: sztab elastycznie w centrum
Dwa proponowane style gry
Bombowy i antybombowy
Pierwszy zakłada optymistyczny scenariusz pojawienia się Bomby w niekorzystnym dla Molocha momencie, Borgo gra wtedy jak zwykle wykorzystując dodatkową szybkość jednostki osłaniając nimi sztab
(Mega skuteczny jeśli Bomba już się pojawiła w tej grze)
Drugi zakłada ostrożniejszą grę: rozproszenie własnych jednostek przy ściankach, rozkładanie ich po całej planszy, nie grupowanie ich, mieszanie ich z jednostkami Molocha, czyniąc tym samym zrzut Bomby kosztowniejszym i nie tak skutecznym
Borgo kontra Smart
(50/50)
Plusy Borgo w starciu z Smartem:
- Bonus do inicjatywy dla jednostek przy sztabie; kluczowe w wyścigu inicjatyw odbywającym się na planszy
- Zabójcy: mobilni neutralizatorzy wszelkich zagrożeń ze strony Smarta
- Sieciarze: wyłączenie mobilności Smarta
- Mobilność: ruch pozwalający usunąć sztab z linii strzału
- Zwiadowcy: przyspieszanie jednostek daleko od sztabu (lub bardzo mocne przyspieszanie jednostek przy sztabie) pozwalające neutralizować zagrożenia ze strony Smarowych strzelców
- Duża ilość bitew: wysoka kontrola nad grą, przydatne do częstego czyszczenia planszy
Minusy Borgo w starciu z Smartem:
- Mało pancerzy; problem w walce z strzeleckimi armiami
- Słabe ataki (mało zadawanych obrażeń na sztab)
- Mało jednostek z wytrzymałością; Gausy Smarta zbierają krwawe żniwo, snajper również skutecznie potrafi eliminować kluczowe jednostki i moduły Borgo
Porada dla Borgo w starciu z Smartem:
Jeśli można, sztab ustawić w centrum, jeśli nie, przy brzegu, tak by móc ustawić jak najwięcej jednostek przy nim, ale jednocześnie nie sąsiadować z sztabem przeciwnika. Wykorzystać Zwiadowców, gdyż ta walka przez charakter obu armii polega głównie na wyścigu inicjatyw.
Borgo kontra Posterunek
(Przewaga Borgo)
Plusy Borgo w starciu z Posterunkiem:
- Wielokierunkowe ataki: pozwalają niszczyć wiele wrogich jednostek jednocześnie, co nie jest problemem mimo niskich zadawanych obrażeń, gdyż Posterunek nie posiada wytrzymałości jednostek. Dodatkowo zmniejszają skuteczność ruchów, Posterunek ma problem tak się odsunąć, by nie znajdować się finalnie pod atakiem ze strony Borgo
- Bonus do inicjatywy dla jednostek przy sztabie: niszczenie jednostek przeciwnika zanim one zaatakują
- Sieciarze: pozwalają włączać umiejętność sztabu i przytrzymują go w miejscu, tym samym wyłączając jeden z najważniejszych elementów walki Posterunku (mobilność) oraz ew. zadać całkiem potężne obrażenia
- Dużo jednostek: Łatwość zalania planszy jednostkami i obrony swojego sztabu
- Wysokie własne inicjatywy: pozwalają wyłączyć ostatnią typową przewagę Posterunku, czyli szybkość ataków, niezależnie jak się postara to Borgo będzie szybsze
- Duża ilość Bitew: wysoka kontrola planszy
Minusy Borgo w starciu z Posterunkiem:
- Niska ilość pancerzy: utrudnienie walczenie z armiami strzeleckimi, zwłaszcza Strzelcami Posterunku, którzy mają problem z zadawaniem większych obrażeń
- Niska ilość strzelców (zwłaszcza zdywersyfikowania ich inicjatyw): Posterunek może poświęcać moduły lub jednostki (Żołnierzy, Biegaczy) by inne jednostki (najczęściej CKM, Likwidator, Pancerz Wspomagany) mogły zadawać obrażenia na sztab
- Niskie obrażenia zadawane na sztab
Porada dla Borgo w starciu z Posterunkiem:
Typowe Borgo
Sztab w centrum, maksymalna kontrola planszy, sieciarze na sztab, częste czyszczenie planszy, słowem: pokazać zipkom z Posterunku, że bez mutacji zwykły człowiek jest za słaby (a raczej zbyt wolny), by walczyć z Dziećmi Molocha, a co dopiero z samym ich ojcem.
by Wojkasen