Instrukcja Death Breath

Napisał w kategorii Armie dnia 21 września 2016 o godz. 18:50.

Do premiery najnowszego dodatku armijnego Death Breath jeszcze trochę zostało, ale Portal dzieli się z nami materiałami już teraz – w nasze ręce trafiła instrukcja.

death-breath-instrukcja

Death Breath to przerażający wirus rozprzestrzeniający się od kilku miesięcy wokół wschodnich enklaw Molocha, w okolicach dawnego Detroit, zmieniający ludzi, mutanty i molochowe cyborgi w bezmózgie, krwiożercze bestie.

Instrukcję jak zwykle znajdziecie w naszym dziale Download.
Portal zdążył już utworzyć także specjalną podstronę dla swojej nowej armii.

Komentarze:

  • Anonim

    W instrukcji do Death Breatha jest mowa o jakimś FAQ!! Czyżby wreszcie miało się pojawić nowe oficjalne FAQ do Neuroshimy? Czekam na to bardziej niż na nową armię, bo kwestii spornych jest coraz więcej…

  • Subeetej

    No nie gadaj, już chyba nie ma niejasnych kwestii w tej grze, wszysto zostało wyjaśnione po siedmiokroć.

  • Pixa

    A kiedy na stronce poradniki do kolejnych armii?

  • dicer

    @Subeetej

    To powiedz mi co się dzieje, gdy Agitator Vegas przejmie Inkubator Mephista z leżącym na nim znacznikiem Szpona?

    To samo pytanie dotyczy Inkubatora ze znacznikiem Akcelerator.

  • tatteredprince

    @Subeetej
    Albo jak działają moduły Mephisto w momencie gdy na planszy leży szpieg NY? Korzysta ze wszystkich? Z tych leżących obok?
    takich kwestii jest z pewnością jeszcze sporo i faq to naprawdę dobry pomysł

  • Wiedźmin

    @dicer
    Odsyłam do instrukcji mephisto – dokładnie ten przypadek został tam opisany.

    @tatteredprince
    Tego nie jestem pewien. Zakładam jednak, że żadne moduły Mephisto nie działają na szpiegów – logicznie rozumując, szpieg korzysta z bonusów modułów do których jest podpięty. Skoro nie jest (nie może być) podpięty do żadnego z modułów Mephisto (poza wzmacniaczem), to nie może z nich korzystać. Analogicznie, szpieg nie korzysta z centrum dowodzenia Posterunku, chociaż działa ono na całą planszę, a nie kierunkowo.

  • Marc

    A jeśli już o Mephisto mowa- czy zasieciowanie wszczepu po jego uruchomieniu powoduje, ze ten wszczep sie dezaktywuje? Wg instrukcji tak dzieje się z kolcem ale nie jest to opisane jako ogólna zasada dla wszczepow (jest mowa tylko o tym ze zasieciowanego wszczepu nie można aktywować).

  • dicer

    @Wiedźmin
    To w takim razie czy mógłbyś mnie, proszę, oświecić w powyższej kwestii?
    Bo przeczytałem instrukcję do Mephista (wersja 3.0) i dalej nie wiem, co się dzieje, gdy Agitator Vegas przejmie Inkubator Mephista z leżącym na nim znacznikiem Szpona lub Akceleratora. A spotkałem się już z trzema różnymi interpretacjami tej sytuacji.

  • Wiedźmin

    @dicer
    Znacznik zostaje na inkubatorze. :D Mało tego, jeśli znacznika nie ma, albo zostanie ściągnięty wskutek bitwy, Vegas może położyć na nim wybrany przez siebie znacznik (w myśl zasady, że Vegas może korzystać z przejętych wszczepów dokładnie tak jak Mephisto). Masz to opisane w Sytuacjach szczególnych >> Wszczepy.
    @Marc
    To zależy. Generalnie tak, ale dezaktywacja wszczepu nie może cofnąć czasu, tj. odepchnięcia, ruchu, świdra czy co tam ten wszczep robił. Zasieciowany wszczep nie może zostać uruchomiony, ale jeśli był uruchomiony wcześniej to po ptokach. Inkubator i Kolce działają trochę inaczej, bo dają bonusy trwające od uruchomienia do końca bitwy, a nie możliwość wykonania jakiejś jednorazowej akcji. Zasieciowane – nie działają, nie dają bonusu tak jak moduły. W instrukcji napisane jest jasno, że w przypadku zasieciowania tych wszczepów ściąga się znacznik kolca/inkubatora z gry.
    Może nie jest to opisane jako ogólna zasada wszczepów, ale z pewnością jest to główna zasada działania sieci. :)

  • Marc

    @Wiedzmin Bardzo dziekuje, wlasnie glownie o inkubator mi chodzilo w kontekscie wszczepow, ktore moznaby deaktywowac siecia. Musiala mi ta kwestia umknac w instrukcji. A generalna zasada dzialania sieci rowniez mi podpowiadala takie rozwiazanie :)

  • dicer

    @Wiedźmin
    Fajnie. Tyle to ja wiem, bo umiem czytać. Ale mnie interesuje to, co nie jest napisane w instrukcji.
    Przykładowo – mam na planszy Sztab, Najemnika, 2 Ochroniarzy i Strzelca. Jeden mój Agitator przejmuje Inkubator ze znacznikiem Szpon, drugi mój Agitator przejmuje inny Inkubator ze znacznikiem Akcelerator. Dochodzi do bitwy. Mam 2 Inkubatory ze znacznikami. I co mi to daje? Co się dzieje dalej? Jaka jest moja korzyść? Masz to gdzieś opisane w instrukcji?

  • Wiedźmin

    @dicer
    Nie bardzo rozumiem. Skoro przejęcie jednej jednostki jest opisane, to przejęcie drugiej takiej samej jednostki jest analogiczne – czytaj: czerpiesz korzyści z obu.
    Zauważ że przejmując dowolny wszczep możesz go użyć tak jak Mephisto (1 wszczep na rundę). Ale zauważ też, że uruchomienie inkubatora to położenie na nim znacznika – potem działa sam. Zatem przejmując dwa inkubatory ze znacznikami nie uruchamiasz wszczepu, gdyż oba są już uruchomione – działają do czasu zasieciowania, bądź bitwy, po której znaczniki są ściągane.
    To wszystko jest w instrukcji. Czego oczekiwałeś po przejęciu dwóch inkubatorów naraz? Wybuchu? :D

  • dicer

    @Wiedźmin
    Fajnie się z Tobą dyskutuje:
    – pytanie: „Co mi daje przejęcie Inkubatora z Akceleratorem?”
    – odpowiedź: „Przejęcie Inkubatora z Akceleratorem daje ci to, że będziesz miał Inkubator z Akceleratorem”.
    Dzięki!

    Piszesz: „…możesz go użyć tak jak Mephisto”.
    Czyli jak? W instrukcji jest napisane: „Zwiększa o 2 inicjatywę”.
    W przypadku armii Vegas – komu zwiększa? Sztabowi Vegas? Wszystkim jednostkom Vegas? Dowolnie wybranej jednej jednostce Vegas?

    W instrukcji nie jest to sprecyzowane i w grze ludzie różnie to interpretują, co rodzi spory.
    Stąd potrzeba opracowania FAQ-a, o czym pisał @Anonim na początku tego wątku.

    I przy okazji kolejna niejasność do Mephisto: czy grający tą armią może odpalić bitwę z wszczepu po tym, gdy przeciwnik dociągnął swoje ostatnie żetony? Bo też słyszałem już dwie różne odpowiedzi na to pytanie.

  • Anonim

    @dicer

    „Stąd potrzeba opracowania FAQ-a, o czym pisał @Anonim na początku tego wątku.”

    Zwłaszcza, że NH jest grą turniejową. Odpowiedzi typu, a ktoś na forum powiedział czy że w appce na Androida (w której zdarzają się błędy) jest tak a tak trudno uznać za ostateczne.

    Dobrze też by było, gdyby na przyszłej stronie z FAQ znalazło się pole do wpisywania kolejnych pytań, tak żeby Portal mógł poszerzać FAQ na bieżąco. Myślę, że takie FAQ przydałoby się jeszcze kilku grom od Portalu. Gdyby redakacja NeuroshimaHex.pl przekazała Portalowi moją uwagę o dopisywaniu pytań było by fajnie.

  • Wiedźmin

    @dicer
    Wybacz za taką mało konkretną odpowiedź, ale o co właściwie pytasz? Jak działa inkubator? Jak działa akcelerator? O co chodzi z przejęciem Vegas? Co to znaczy „tak jak Mephisto”? Czyli nie wiesz, jak Mephisto używa wszczepów? I mam ci wszystko wytłumaczyć krok po kroku?
    Masz tu fragment instrukcji:
    „Jeśli Skoper lub Agitator (lub sztab Vegas) przejmie Moduł Mephisto, to będzie on działał na wszystkie żetony odpowiednio gracza Posterunku lub Vegas.”
    Wszystko masz w instrukcji. Czego tu nie rozumiesz?
    Co do szczęk – łap opis żetonu bitwa: „Rozpoczyna się Bitwa. Nie można jej zagrać, jeśli którykolwiek z graczy pociągnął już swój ostatni żeton. Po Bitwie tura gracza się kończy.”
    Natomiast uruchomienie szczęk wywołuje natychmiastową bitwę. Możesz więc zagrać ten wszczep po tym, jak przeciwnik obrzuci się z kapsli. Nie możesz zagrać żetonu „bitwa”. Zauważ, że podobnie po obrzuceniu się z kapsli jednego gracza może nastąpić bitwa z tytułu zapełnienia planszy.
    Nie ma sensu dorabiać filozofii. Jeżeli jest napisane że nie można, to nie można. Jeżeli nie jest napisane że nie można, to skup się na tym co jest napisane. W opisie szczęk nie ma żadnego „ale”. Skoro nie ma, to możesz go używać bez ograniczeń.
    @Anonim
    FAQ na pewno nie zaszkodzi, tym bardziej, że armii jest coraz więcej i mnożą się wyjątki/sytuacje szczególne. Odpowiedzi na forum nie są oczywiście ostateczne, dlatego najlepiej, kiedy odwołują się do instrukcji, która jest ostateczna, a w której większość odpowiedzi na zadawane po forach pytania jest z łatwością do znalezienia, tylko trzeba przeczytać ją w całości ze zrozumieniem. :D

  • dicer

    @Wiedźmin
    Wybacz kolego – ale czy Ty potrafisz w ogóle czytać posty ze zrozumieniem?
    Cytat: „I mam ci wszystko wytłumaczyć krok po kroku?”
    Tak. Jeśli potrafisz (w co wątpię), to wytłumacz mi wszystko krok po kroku.
    Piszesz: „Jeśli Skoper lub Agitator (lub sztab Vegas) przejmie Moduł Mephisto, to będzie on działał na wszystkie żetony odpowiednio gracza Posterunku lub Vegas.
    Wszystko masz w instrukcji. Czego tu nie rozumiesz?”
    Tyle tylko, że ten cytat odnosi się do modułów (podkreślę: MODUŁÓW).
    A ja pytam o Wszczepy. Zgodnie z instrukcją: „Wszczepy to nowy typ jednostek…” Tak więc Wszczepy nie są Modułami. Czy zrozumienie tego prostego faktu przerasta Twoje możliwości intelektualne?
    Więc instrukcja dotycząca Modułów nie odnosi się do Wszczepów: Proste?

    A teraz co do bitwy: w instrukcji jest napisane: „Uruchamiając ten Wszczep gracz natychmiast wywołuję Bitwę rozpatrywaną na standardowych zasadach”.
    Ale standardowe zasady mówią: „nie można wywołać Bitwy, jeśli przeciwnik dociągnął swoje ostatnie żetony”.
    Więc pytanie brzmi: który przepis jest tu ważniejszy – ten z instrukcji ogólnej, że nie można rozpocząć bitwy, czy ten z instrukcji Mephisto, że można rozpocząć bitwę?
    @Wiedźmin
    Mam do Ciebie prośbę – albo znasz odpowiedzi na moje pytania i wtedy poproszę o odpowiedzi z podaniem konkretnego źródła, albo nie znasz i odpowiadasz na podstawie z dupy wyjętych interpretacji, i wtedy daruj sobie, proszę, bo ta dyskusja zaczyna mnie męczyć.

  • zeluch

    @wiedzmin
    Zrozumiałem z tego co piszesz, że można uruchomić wszczep szczęki gdy przeciwnik nie ma żetonów. Czy to znaczy że gdy przeciwnikowi skończą się żetony(całkowicie) to mogę wywołać bitwę tym wszczepem mimo że poprzez zagranie zetonu natychmiastowego jest to niemożliwe?

  • zeluch

    Z ostatniej chwili :D
    Skoro jest napisane na standardowych zasadach to przychylam sie ze po braku zetoniw o przeciwnika nie można wywołać bitwy :)

  • dicer

    A w zasadzie to standardowe przepisy mówią, że nie można wywołać bitwy, gdy KTÓRYKOLWIEK z graczy dociągnął swoje ostatnie żetony.
    Więc jeśli ta interpretacja jest poprawna (z mocnym akcentem na słowo „jeśli”), to grający Mephisto nie może także odpalić bitwy z wszczepu, gdy sam dobierze swoje ostatnie żetony, a przeciwnik będzie je jeszcze miał.

  • Wiedźmin

    @dicer
    Tak jak napisałem wcześniej, po dociągnięciu wszystkich żetonów dowolnego gracza, nie można zagrać żetonu „Bitwa”. Wszczep o nazwie Szczęki nie jest żetonem „Bitwa”, czy mam rację? Zatem można go zagrać w tym przypadku.
    W podstawowej instrukcji jasno stoi:
    „Żetonu bitwy nie można już zagrać, jeśli którykolwiek z graczy pociągnął swój ostatni żeton.”
    Podkreślam: ŻETONU BITWY. :)
    Co do wszczepów. Przejętych możesz używać tak jak Mephisto, działają tak jak na Mephisto, pisałem to już. Wiesz jak działa Inkubator z Akceleratorem na Mephisto? Tak samo działa na Vegas/Posterunek. Zauważ, że działanie tego wszczepu ze znacznikami Akceleratora/Szpona jest tożsame z działaniem modułów (Nie, jak najbardziej nie przerasta mnie rozróżnienie modułów i wszczepów, ale przednia wbita Ci wyszła. :D) , które działają na Sztab Mephisto bez potrzeby podłączania, a przy przejęciu działają na wszystkie jednostki Posterunku/Vegas – dlatego przytoczyłem opis przejmowania modułów. Przejmowanie wszczepów zaś pozwala Ci na normalne korzystanie z nich (tak jak Mephisto), a gdyby przejęty inkubator nie działał, to nie miałbyś z niego korzyści. Z kolei, gdyby miał działać jakoś inaczej, to chyba napisano by o tym, prawda? A jedyne co napisano, to to że możesz korzystać z przejętych wszczepów tak samo jak Mephisto. Zatem tak, działanie przejętego inkubatora dotyczy wszystkich jednostek Vegas/Posterunku. I nie jest to kwestia interpretacji, tylko logicznych konsekwencji reguł. Rozumiesz już?
    Aby podkreślić prawdziwość tego co piszę, zwróć uwagę na opis znacznika sieci na inkubatorze. W tym opisie jasno napisane jest, że daje sieć aktywnym kierunkom ataku Sztabu – zatem przejęty inkubator ze znacznikiem sieci da tę sieć tylko sztabowi Vegas/Posterunku, nie zaś wszystkim jednostkom jak Szpon/Akcelerator.
    Jak pragnę zdrowia, to jest takie proste, a ty wręcz wychodzisz z siebie z wysiłku, żeby tego nie zrozumieć.

  • dicer

    Przepraszam za uszczypliwości – trochę mnie poniosło…
    Jak dla mnie to co piszesz jest tylko i wyłącznie Twoją interpretacją nieprecyzyjnych zapisów w instrukcji. Zapis dotyczący sieci jest jasny i precyzyjny, więc nie budzi wątpliwości. Zapisy dotyczące Wszczepów, Szpona i Akceleratora są niejasne, więc wątpliwości budzą.
    Być może dla Ciebie sprawa jest prosta i Twoja interpretacja jest poprawna.
    A być może nie.
    Dla mnie to nie jest takie jasne i klarowne, a dodatkowo spotkałem się z innymi interpretacjami i to ze strony ludzi, których trudno podejrzewać o ułomność intelektualną, więc wybacz, ale dopóki nie pojawi się jasna wykładnia ze strony autora/wydawcy, to sprawa jest dla mnie otwarta.

  • Wiedźmin

    Moim zdaniem problem może stanowić forma opisu modułów w Mephisto.
    SZPON: „Gdy znajduje się na planszy, zwiększa siłę ciosu o 1, dodatkowo posiada pancerz na jednej ze ścian.”
    To opis modułu dającego +1 do obrażeń. Zauważ, że też nie jest napisane komu daje ten bonus (podobnie jak przy znacznikach Inka), gdzie w zwykłych modułach jest to opisane i zresztą logiczne. Oczywiście sprawa jest banalnie prosta i taki opis jest zbędny, bo Mephisto ma tylko jedną jednostkę, plus w opisie frakcji na pierwszej stronie zaznaczone jest, jak moduły działają.
    Jak zauważyłeś, Inkubator to wszczep, a nie moduł. Jednak wszyscy uznają za oczywiste że ze znacznikiem Szpona Ink działa tak samo jak moduł Szpon (tylko dwa razy mocniej), chociaż nie jest napisane komu daje bonus, czy działa na całą planszę, czy co. Zatem biorąc pod uwagę, że znaczniki Inkubatora dziedziczą nazwy po modułach o takim samym działaniu, nie widzę powodu, by miały działać inaczej od nich w przypadku przejęcia.
    Zauważ, że gdyby w opisie tych modułów/znaczników umieścić zapis, że działają na wszystkie jednostki, ich działanie nie zmieniłoby się w ogóle (Bo tylko 1 jednostka), a sprawa byłaby całkowicie jasna przy przejęciu/skoperze. Tylko że… taki zapis byłby bez sensu i mógłby wprowadzać w błąd mniej zaawansowanych graczy.
    Analogicznie sytuacja wygląda z akceleratorem. De facto, Inkubator to wszczep, który pozwala wybrać który z czterech modułów uruchomisz.
    Nie jest to napisane słowo w słowo w instrukcji, jednak tak z niej wynika. Nie widzę żadnego powodu, żadnej przesłanki, by „interpretować” te reguły inaczej. Bo jak? Masz jakąś inną sensowną propozycję działania Inkubatora w takiej sytuacji? Ja nie znajduję.
    Owszem, też miałem kilka wątpliwości związanych z Mephisto, ale akurat ta kwestia wydawała mi się oczywista od samego początku. Wszelkie zastępcze „interpretacje” odbieram trochę jak wymyślanie własnych reguł poprzedzone hasłami w stylu „Ej, to nie może tak działać! Przecież to by było za silne!”.
    PS. Zechciałbyś napisać jakie interpretacje tej sytuacji z Inkiem słyszałeś? Wiesz, można wziąć się za temat od dupy strony, czyli wyeliminować inne możliwości, aż zostanie właściwa.
    PS2. Jedna pomyłka się wkradła w poprzednim poście. Skoper nie przejmuje wszczepów, zatem sztab Posterunku może zapomnieć o sieci z każdej strony. :D

  • dicer

    Cieszę się, że przywołałeś w tej dyskusji Skopera. Fakt, że Skoper przejmuje moduły, a nie przejmuje wszczepów świadczy o tym, że jednak nie można stawiać znaku równości pomiędzy modułami i wszczepami (vide „Jednak wszyscy uznają za oczywiste że ze znacznikiem Szpona Ink działa tak samo jak moduł Szpon (tylko dwa razy mocniej)” – nie działa tak samo, bo nie daje się przejąć przez Skopera).
    Tak więc opis w instrukcji działania modułów odnosi się, wg mnie, tylko do modułów, a brakuje precyzyjnego wyjaśnienia działania wszczepów.
    Co do interpretacji działania przejętego Inkubator+Szpon/Akcelerator, to usłyszałem już trzy wersje:
    1. Działa tylko na Sztab Vegas (bo normalnie działa tylko na Sztab Mephisto, więc tu musi działać podobnie).
    2. Działa na wszystkie jednostki Vegas (bo nie napisano, że działa tylko na Sztab, tak jak w przypadku Sieci).
    3. Działa na jedną dowolnie wybraną jednostkę Vegas (bo patrz punkt wyżej + ale jak działa tylko na jedną jednostkę Mephisto, to powinien też działać na jedną jednostkę Vegas).
    Tak więc widzisz, że niejasności jest sporo, a każdy ma jakieś logiczne uzasadnienie swojej interpretacji.
    Przy czym muszę dodać, że nikt z tych, z którymi rozmawiałem, nie upierał się twardo przy swojej interpretacji, natomiast każdy był raczej zniesmaczony, że takie niejasności w ogóle są, co wynika z nieprecyzyjnej instrukcji.

  • zcc

    witam, gral ktos juz DB?

  • Wiedźmin

    @dicer
    Przypominam, że nigdy nie postawiłem znaku równości między modułami a wszczepami, chociaż tak się upierasz.
    Ink ze znacznikiem Szpona działa tak samo jak Szpon (x2). Ale nim nie jest (bo jest wszczepem, oraz ma więcej funkcji). Dlatego nie jest przejmowany przez skopera, ale to kwestia działania skopera, a nie Inka (Skoper przejmuje, zatem skoper działa, czyż nie logiczne?). Zauważ też, że jeśli już coś zrównuję, to nie Inka z modułem Szpon, tak jak insynuujesz, ale znacznik Szpon, z modułem Szpon.
    To co uprawiasz to już manipulacja, także dyskusja zaczyna tracić sens.
    Punkt numer 3 odpada. Gdyby twórca wymyślił tak dziwne rozwiązanie na pewno by je opisał, a nie kazał się graczom domyślać, tym bardziej, że jest to najmniej oczywiste z podanych przez Ciebie. Właśnie na zasadzie „Ej, to by było za silne, więc sam sobie coś wymyślę”. Kompletnie nielogiczne.
    1. Teoretycznie mogłoby być, ale znów omijasz fakt, że Ink działa na jedną jednostkę, bo Mephisto ma tylko jedną jednostkę. Skoro nie ma kierunków to raczej działa na wszystkich, co nie? Patrz na inne żetony dające jakieś bonusy (Celowo nie piszę „Moduły”, bo zaraz znów się uprzesz że zrównuję je ze wszczepami), a nie mające kierunków, nie tylko u Mephisto zresztą – Centrum dowodzenia Posterunku, Tunele Sharrash. Nie ma żadnych przesłanek że miałoby to działać tylko na Sztab, poza twoimi „interpretacjami”, właśnie.
    Zauważ też, że sama twoja argumentacja punktu drugiego dyskwalifikuje punkt pierwszy, także nie wiem po co zaprzątasz sobie nim głowę.
    2. Są przesłanki że Ink ze Szponem działa zgodnie z punktem drugim, przytaczam je cały czas, przewiń sobie do góry, bo nie chce mi się powtarzać. Co, sugerujesz, że to błąd w druku, że znaczniki Inka nazywają się zbieżnie z modułami? A może spisek? Przypadek? Nie sądzę. :D
    Logika nakazuje myśleć, że są tożsame nie tylko pod względem nazwy, bo gdyby było inaczej, autor pofatygowałby się o rozróżnienie, by nie wprowadzać graczy w błąd. Ty jednak wbrew logice, z uporem maniaka odrzucasz najbardziej oczywiste i najprostsze rozwiązanie, dorabiając jakieś teorie.
    Jeśli jednak upierasz się, że nie jest to opcja zgodna z prawdą, możesz dać się ponieść fantazji i śmiało wymyślać kolejne punkty. Inaczej pozostaje to jedyna opcja, której nie sposób wykluczyć, zatem rozsądek nakazuje przyjąć, że jest słuszna. Rozsądek.
    Mogę się zgodzić, że instrukcja mogłaby być bardziej idiotoodporna. Dla mnie jednak to nie jest większy problem.
    Mam propozycję nie do odrzucenia. Zapytaj twórcę, jak działa ten Inkubator.
    Jeśli wstydzisz się zapytać Portalu, Michallus ponoć ostatnio wrócił do życia na forum, on będzie wiedzieć najlepiej.
    Ale przecież gdyby Ci zależało, to już dawno byś to zrobił, prawda? Ty nie zadajesz pytania po to żeby uzyskać odpowiedź, tylko żeby pokręcić, namieszać, poczepiać się instrukcji, porzucać inwektywami na łamach forum i bóg wie co tam jeszcze udowodnić. Także niech twórcy się z tobą poużerają i spróbują wytłumaczyć swoją „interpretację”. Choć cały czas tłumaczę, że to kwestia logiki, nie interpretacji. Jak grochem o ścianę.

  • dicer

    @Wiedźmin
    Wiesz co – ręce mi opadają. Od samego początku usiłuję Cię poinformować, że ja w tej sprawie nie mam własnego zdania i nie opowiadam się za żadną interpretacją, bo dla mnie sytuacja jak była, tak jest niejasna. Przedstawiłem swoje wątpliwości oraz opinie różnych graczy, z którymi się spotkałem, a także ich argumentację. Potwierdziłem natomiast fakt, że instrukcja w pewnych kwestiach jest mętna. Na 6 czy 7 graczy regularnie grających Mephisto, z którymi osobiście rozmawiałem, ŻADEN nie był w stanie odpowiedzieć mi na powyższe wątpliwości, bo sami nie byli pewni, choć każdy miał tę samą instrukcję w ręku. To chyba o czymś świadczy, nieprawdaż?
    A Twoja pokrętna argumentacja i rzekoma logika jest tak samo wiarygodna i przekonywująca, jak innych, więc dalej stoję w miejscu i pozwolisz, że poczekam na oficjalną interpretację powyższych kwestii ze strony autora/wydawcy.
    No ale taki wszystkowiedzący geniusz intelektu jak Ty nie jest w stanie zrozumieć nas, maluczkich, więc co ja mogę?
    Podsumowując całą tę dyskusję: nie chce mi się z Tobą gadać, więc żegnam – bez żalu z mojej strony.

  • Wiedźmin

    @dicer
    Jak wolisz. Próbowałem tylko odpowiedzieć na twoje pytanie, które zadałeś na forum, przypominam. Potem próbowałem wyjaśnić szczegółowo, również tak jak prosiłeś. I tutaj chyba miałeś rację – nie jestem w stanie Ci tego wytłumaczyć. Chyba jeszcze się taki nie urodził, co by umiał, biorąc pod uwagę twoje umiłowanie do „interpretacji” i niechęć do sensu/logiki którą deklarujesz.
    Serio, 7 graczy regularnie gra Mephisto i nie wie tak oczywistych rzeczy?!? To jak oni grają tym? Proszą przeciwników, żeby nie grali Vegas, bo oni nie wiedzą..? A może grają tylko między sobą? I nikomu z nich nie zależało na tym, żeby rozwiązać te wątpliwości, tylko jeszcze komplikujecie sprawę i wymyślacie jakieś cudne opcje?
    Wybacz, ale jedyne o czym to świadczy, to że ludzie z taką postawą nie są zbyt wiarygodni jako opiniodawcy.
    Dobrze w każdym razie, że pomimo mojej „pokrętnej argumentacji i rzekomej logiki” udało mi się wybić Ci z głowy „interpretacje” dotyczące szczęk. Przynajmniej tyle. Możesz powiedzieć kolegom, jedna legenda mniej.
    Proponuję ponownie abyś sam zapytał twórców, bo obawiam się, że inaczej oni nigdy nie ustosunkują się do tej kwestii publicznie. Chyba dla tego, że nie ma takiej potrzeby. A jeśli ty taką widzisz – cóż, jak im nie powiesz, nie będą wiedzieli.
    Możesz oczywiście dalej czekać aż przyjdzie góra do dawida, a w międzyczasie „za wszelką cenę nie pozwolić sobie wytłumaczyć”, honorować „interpretacje” swoich tajemniczych kolegów i dalej REGULARNIE grywać z nimi Mephisto (ale nie przeciwko Vegas oczywiście :D) itp. itd.
    Jak wolisz.

  • Bobek

    Cześć, jako że natrafiłem tu na dyskusję dotyczącą nieścisłości zasad to mam do Was pytanie, związane z dodawaniem/odejmowaniem inicjatywy podczas bitwy – np. Borgo vs Posterunek:

    zwiadowca zwiększa inicjatywę likwidatora do 3, jednocześnie zwiadowca ten jest atakowany przez nożownika, wybucha bitwa, w inicjatywie 3 likwidator (inicjatywa 3) gdzieś strzela i nożownik (inicjatywa 3) niszczy zwiadowcę, i tutaj kwestia sporna: następuje inicjatywa 2, czy likwidator (nie ma już zwiadowcy więc likwidator ma inicjatywę 2) znowu strzela?

    analogicznie:
    dywersant zmniejsza inicjatywę nożownika do 2, jednocześnie dywersant ten jest atakowany przez zabójcę, wybucha bitwa, w inicjatywie 3 nożownik (inicjatywa 2) nic nie robi, a zabójca (inicjatywa 3) niszczy dywersanta, i tutaj kwestia sporna: następuję inicjatywa 2, czy nożownik (nic mu nie obniża więc nożownik ma inicjatywę 3) atakuje?

    Czyli podsumowując – czy odpowiednią zmianą inicjatyw jednostek można im dodawać/zabierać atak?

  • Janek

    1. Nie ponieważ już wykonał swój strzał.
    2. Nie ponieważ jest już inicjatywa 3 i jego strzał przepadł.
    Te akurat sporne sytuacje na innym przykładzie są podane w instrukcji do podstawki

  • Janek

    2. Nie ponieważ 3 inicjatywa już była i teraz następuje inicjatywa 2 tak więc jego atak przepadł

  • Bobek

    Dziękuję bardzo za odpowiedź

  • Subeetej

    Nie sądzę aby ktoś chciał robić FAQ, tylko dla Dicera i tłumaczyć podstawowe kwestie.
    Dzięki za tę dyskusję, zajebiście się to czyta xD
    Serio wszystko jest w instrukcji ;)

  • Anonim

    @Subeetej Nie zapominaj też o mnie! To już razem dwie osoby!! :P Plus mój brat, czyli nawet trzy…

    Może się to wydawać co prawda niewiarygodne, ale również podczas ostatniego streamu Portalu „Odpowiedzi na pytania”, pytanie dotyczące FAQ do NH padło dwukrotnie: http://portalgames.pl/pl/video-odpowiedzi-na-pytania/ (trzeba przewinąć do 19:02 oraz 30:10).

    Poza tym jak widać, do innych gier jakoś dało się zrobić eleganckie FAQ: http://portalgames.pl/pl/pliki-cry-havoc-faq/

    Kwestię FAQ podniosłem nie żeby zrobić komuś na złość czy naśmiewać się z Twórców, ale dlatego że zależy mi na tej grze.

    Serdecznie wszystkich pozdrawiam!

  • Pingback: FAQ do Neuroshimy Hex • NeuroshimaHex.pl

  • @dicer @Wiedźmin

    Zasięgnąłem języka u ojca Mephisto Michallusa i orzekł, że jak w instrukcji stoi, że działa na Sztab to działa na Sztab :) (czyli chociażby sieć ma tylko Sztab Vegas, a nie każda jednostka), ale jak nie jest napisane Sztab to bonus z wszczepu działa na każdą jednostkę Vegas (jak w wypadku Akceleratora czy Szponu).

    „Vegas potrzebuje boosta raz na jakiś czas. poza tym, Mephisto powinien się zastanowić, zanim postawi inkubator grając z Vegas”

  • Wiedźmin

    Zatem sprawa jasna Dicerze. Moja logika nie była, jak się okazuje, taka znowu pokrętna.
    A tak na serio – moja upartość wynikała z faktu iż po prostu WIEDZIAŁEM jak to działa. Trudno było to po prostu udowodnić. :)
    Inna sprawa, że Vegas, tak jak napisałeś, potrzebuje boostów, bo samo z siebie (bez agitatorów) robi śmiesznie mało poza defensywą. +2 do obrażeń, czy ini dla wszystkich jednostek Vegas (których jest 6 bijących?) to na prawdę niewiele, zważywszy, że Mephisto nie ma jednostek które Vegas może przejąć. Zatem inne działanie Inkubatora, w mojej opinii, po prostu zachwiałoby balans.
    Pozdrawiam.
    PS. @Antros, spodziewam się, że Dicer może Ci nie uwierzyć na słowo. Przecież mogłeś to wymyślić, żeby zamknąć temat, ba, sam mogłem rzucić podobnym hasłem, żeby zamknąć mu usta, ale stwierdziłem, że na pewno zarzuci mi kłam, czy coś takiego. Wszak dalej wydawnictwo/autor nie wypowiedział się PUBLICZNIE w tej kwesti, nie przybił pieczęci na oficjalnym dokumencie itp.

  • Subeetej

    Gdyby coś było nieopisane lub nieprecyzyjne, może FAQ by powstało, ale skoro wszystko jest jasne, to twórca nie widzi powodu, aby napisać jeszcze raz to co już napisano, dyć takie działanie z jego strony byłoby nielogiczne. W ostateczności można by to zrobić jako ukłon w strone leniwych graczy, którym nie chce się szukać odpowiedzi w instrukcji… Tyle, że w FAQ też pewnie nie będzie im się chciało. Tym bardziej, iż w formie w jakiej oczekują tego niektórzy fani, czyli opisanie każdej jednej możliwej sytuacji szczególnej, sprawiłoby, iż otrzymalibyśmy 20-tomową encyklopedie.

    Inna sprawa, że przewidzenie wszystkich jest zwyczajnie niemożliwe.

    Ja np. Nie byłbym w stanie napisać takiego FAQ, bo nie wiem co jest niejasne, a co nie, bo dla mnie wszystko jest jasne :/

    Instrukcja jest napisana w taki sposób, że nawet jeśli konkretna sytuacja nie jest wyszczególniona, wszystko da się z niej wywnioskować ponad wszelką wątpliwość i to jest jej naprawdę fajna strona, której mam wrażenie, niektórzy usilnie nie chcą dojrzeć.
    Wszystko rozbija się o nieumiejętność wyciągania wniosków ;)

    Jedyną problematyczną kwestią w mojej opinii jest szukanie odpowiedzi w stosie instrukcji, bowiem jak wszystkim wiadomo, do każdej armii z army pack’ów są osobne, jak ktoś jest nie kumaty może mieć problem ze znalezieniem odpowiedzi.

    Z tego powodu, podejrzewam, że FAQ jeśli zostanie wydane, to po wydaniu ostatniej oficjalnej armii. I to tylko dlatego, żeby wszystko było w jednym miejscu, a nie z powodu jakichkolwiek niejasności.

    Największą zagadką w całej Neuroshimie jest dla mnie:
    Jakim cudem Dicer jest w stanie grać w grę, mając ponad 100 niewiadomych, przecież to paraliż rozgrywki!!!

    Pozdrawiam.

  • dicer

    @Wiedźmin
    Obawiam się, że muszę Cię rozczarować, bo Antrosowi jakoś wierzę :-)
    W zasadzie to od samego początku właśnie o to mi chodziło – o potwierdzenie u źródła (autor/wydawnictwo), o czym kilkakrotnie informowałem w dyskusji. Bo przynajmniej teraz dla mnie (i wielu, wielu innych) sprawa stała się całkowicie jasna. Jak widać – można.
    Twoja interpretacja okazała się słuszna, co brałem pod uwagę.
    Ale jak widzę uraziłem Twoją dumę tym, że wolałem jednak poczekać z zastosowaniem jej na planszy. No na to to ja już nic nie poradzę. Za to teraz będziesz mógł sobie przez kolejny rok opowiadać po forach o niewdzięcznym dicerze, co to nie chciał Ci bezkrytycznie uwierzyć. Więc jest z tego jakiś plus i jeśli poprawi Ci to humor, to na zdrowie. :-)
    Również pozdrawiam.

  • dicer

    @Subeetej
    A dla mnie zagadką jest, po co przypisujesz mi coś, czego nigdzie nie wyartykułowałem?
    Zgłosiłem tu w sumie 2 wątpliwości, do jednej kwestii Wiedźmin mnie przekonał od razu, do drugiej – wolałem poczekać. To po co przypisujesz mi te jakieś 100 niewiadomych?
    Rajcuje Cię to? Czujesz się wtedy spełniony? To może wrzuć od razu 200 – po co masz się ograniczać?

  • Wiedźmin

    @Antros
    Z całym szacunkiem. :)
    @dicer
    Eh. Znowu zmuszasz mnie żebym się powtarzał. :)
    Wszak to nie było publiczne potwierdzenie, wszak to tylko Antros publicznie powiedział że z Michallusem kwestię omówił, sam Michallus publicznie się tutaj nie wypowiedział, ni wydawnictwo czy Oracz. Nie było podanego żadnego źródła, a Antros chyba w Portalu nie pracuje (choć może, nie wiem :P) zatem żadnym źródłem nie jest, przecie każdy mógł tak powiedzieć/napisać. Też mogłem, jednak wolałem kwestię uargumentować, spróbować udowodnić. Ale zgodziłeś się dopiero z Antrosem, jemu BEZKRYTYCZNIE uwierzyłeś, a moją argumentację uznałeś za „wątpliwą”, gdyż to twoja duma ucierpiała, i to chyba już w momencie kiedy po raz pierwszy pojechałeś mi po intelekcie, tak Ci dupę ścisło. :D Wiedziałeś że forsowana przeze mnie „interpretacja” jest słuszna, lecz nie mogłeś się do tego przyznać, bo za daleko zabrnąłeś w swoim pieniactwie żeby od tak się wycofać, a teraz tylko odwracasz kota ogonem, żeby wyjść ze wszystkiego z twarzą. :D
    Nie bój się, nie będę wypisywał o Tobie na forum, naprawdę niewiele jest już do dodania, a ja mam lepsze rozrywki niż karmić twoje ego. :)
    Pozdrawiam.

  • Wiedźmin

    @dicer
    Aha, jeszcze jedno:
    „Zgłosiłem tu w sumie 2 wątpliwości, do jednej kwestii Wiedźmin mnie przekonał od razu, do drugiej – wolałem poczekać.”
    Jakie „od razu”, ty cwany manipulancie? :> Walczyłeś za ojczyznę z pianą na ustach, aż Ci instrukcji nie przepisałem słowo w słowo, bo Ci się leniuszku przeczytać nie chciało, alboś nie umiał poprawnie. To odnośnie wykręcania kota ogonem, żebym nie był gołosłowny. :P

  • dicer

    @Wiedźmin
    OK – widzę, że szanujesz tylko jeden tryb dyskusji. Ty mówisz, inni mają się bezwarunkowo podporządkować. Jakiekolwiek wątpliwości, różnice zdań czy sceptycyzm to „pieniactwo” i „cwaniactwo”. Nie ma sprawy. Mea culpa.
    Żałuję, że wszedłem na to forum i że namówiłem znajomych, by zabrali tu głos. Ale da się to naprawić. Świat neuroshimowców jest na tyle rozległy, że nie musimy się zazębiać. Życzę powodzenia i samych sukcesów na planszy i w interpretacji przepisów. Byle jak najdalej ode mnie.

  • Subeetej

    Przepraszam Cię Dicer, mój błąd, zwracam honor, o ponad stu wątplowościach napisał @Gorzel w poście, który jest o tym poście, wybacz. Nadal zastanawiam się jak On gra w Neuro :p

  • dicer

    @Subeetej
    Spoko.
    Widzisz, dla wielu ludzi, którzy grają w Neuro mniej lub bardziej okazjonalnie, nie wszystko w instrukcjach jest tak jasne i klarowne, jak dla tych, co siedzą w tym głębiej.
    A mając wątpliwości da się grać, bo przyjmuje się/uzgadnia się jakąś interpretację, co nie oznacza, że jest ona poprawna, stąd pewien dyskomfort, który pogłębia się, kiedy dwaj gracze różnie coś interpretują i każdy ma swoje argumenty.
    Stąd powstała potrzeba FAQ-a, by uniknąć zbędnych dyskusji np. w trakcie turniejów. Domyślam się, że wielu wyjadaczom taki FAQ wydaje się zbędny, a zawarte w nim pytania i wątpliwości wręcz banalne, ale z tego co się zdążyłem zorientować z rozmów z różnymi ludźmi, dla wielu, wielu okazjonalnych graczy takie opracowanie potwierdzone przez autorów/wydawcę będzie olbrzymią pomocą, dodatkowo zachęcającą do kontynuowania swojej przygody z Neuro.

  • Subeetej

    Gdyby nurtowało mnie ponad sto pytań nawet w najbardziej rozbudowanej grze, i nie potrafił znaleźć odpowiedzi w instrukcji, to bym nie potrafił w coś takiego grać, uznałbym taką grę za wymysł wariata, a nie cisł w FAQ, no ale luz.

Dodaj komentarz:

Czym jest Neuroshima Hex?

Neuroshima Hex 3.0Neuroshima Hex - jest to strategiczno-taktyczna gra planszowa autorstwa Michała Oracza oparta o grę fabularną Neuroshima, wydana została przez Wydawnictwo Portal w 2005 roku. Rozgrywka (dla 2-4 graczy) polega na prowadzeniu wybranej armii do zwycięstwa poprzez obronę własnego sztabu oraz zniszczenie sztabu przeciwnika. W skład gry wchodzi plansza wraz z zestawem 35 heksagonalnych żetonów dla każdej z armii.